Stavba obchvatu Chýnova se přiblížila, místní na něj čekají skoro 80 let

14. listopad 2017
Nákladní doprava (ilustrační foto)

Téměř osmdesát let usiluje Chýnov na Táborsku o silniční obchvat. První plány na stavbu silnice se objevily už v období druhé světové války. Podle posledních informací stavba začne pravděpodobně na jaře 2018.

Centrem Chýnova nyní jezdí přes deset tisíc aut denně. Prochází tudy jeden z hlavních silničních tahů z Brna na Plzeň. V některých chvílích je na náměstí opravdu problém přejít silnici na druhou stranu.

„Jezdí tady moc kamionů a je to nebezpečné pro děti i pro dospělé.“ „Je to opravdu hrozné,“ potvrzují dlouholeté obyvatelky Chýnova.

Pomoci má silniční obchvat, jehož výstavbu dlouho zdržoval výkup pozemků. Teď už je podle starosty města Pavla Eyberta problém konečně vyřešen a Ředitelství silnic a dálnic mohlo vyhlásit tendr na stavbu obchvatu.

„Přeci jenom jsme se už posunuli do té závěrečné fáze. Dejme tomu, že v lednu budou vyhodnoceny nabídky firem, které by se zajímaly o tuto zakázku, a uvidíme, jestli se někdo z dalších uchazečů odvolá. Pokud ne, lze říci, že v dubnu nebo květnu příštího roku by mohly práce na chýnovském obchvatu začít,“ nastínil.

Projekční náklady na stavu obchvatu jsou přibližně půl miliardy korun. Stavba má trvat 28 měsíců, to znamená, že by mohla začít sloužit v druhé polovině roku 2020.

V Chýnově doufají, že se jim uleví především od kamionové dopravy. „Jenom zatěžuje hlukem, exhalacemi, otřesy. Trápí to především zhruba 270 lidí, kteří bydlí od pěti metrů od silnice. Opravdu se těšíme na to, že ubyde ta těžká kamionová doprava,“ uzavírá starosta.

Podle něj teď silnice I/19 často nahrazuje dálnici D1. Řidiči kamionů na ni sjíždějí už v Humpolci ve snaze ušetřit při cestě do Plzně na dálničních poplatcích.