Srážka vlaků u Křemže upozornila na několik nesrovnalostí

18. květen 2018 07:35

Správa železniční dopravní cesty v roce 2016 označila trať z Českých Budějovic do Černého Kříže za nejbezpečnější v zemi. Nedávná nehoda vlaků společnosti GW Train na tomto úseku ale poukázala na nedostatky.

Přestože na většině českých tratí je moderní rádiové zařízení, dopravce nemá povinnost ho používat. A i když ho zrovna má, nemusí fungovat. Na některých místech může prostě chybět signál.

Ve vlaku GW Train je sice připojení k wi-fi, ale v úseku, kde se stala nehoda, mobil nemá signál. Právě tato skutečnost mohla při nehodě hrát roli. „Podle našich informací probíhalo zde měření signálu traťového rádia naposledy v červnu 2016 s tím, že hodnota a úroveň toho signálu byla dostatečná pro komunikaci i pro funkci generální stop,“ říká generální ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Generální stop je funkce traťového rádiového systému, která umožňuje zastavení vlaků v určitém okruhu. Zařízení ale není ve všech případech stoprocentní.

„Problém je třeba v tom pokrytí, které se může s časem měnit. Je tedy možná i situace, ale velmi krajně nepravděpodobná, že jeden z vlaků účastněných na nehodě byl právě v hluchém místě, ale na to musí odpovědět až vyšetřování této nehody,“ dodává Zdeněk Chrdle.

Vlaky společnosti GW Train splňovaly podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Marka Illiaše požadavky na radiové vybavení. Organizace navíc podle něj nemůže dopravci přikázat, aby vozy vybavil modernějším zařízením, které je na trati instalováno. „Takovouto možnost současná legislativa nepřipouští. Podmínky pro provoz na železnici schvaluje Drážní úřad. Pokrýt celé území radiovým systémem je nemožné,“ připomíná.

Čtěte takéU Křemže se srazily dva vlaky. Na místě je 14 zraněných

Specifikace traťového radiového systému stanovuje, že signál musí být na 90 procentech trati. Žádné technické zařízení nebude podle Marka Illiaše nikdy fungovat bezchybně. „Hranice devadesátiprocentního pokrytí je minimální hranice. Generální stop není jediné zabezpečovací zařízení a využívá se velmi zřídka,“ doplňuje.

Vedení společnosti GW Train se nechce k případu po dobu vyšetřování vyjadřovat. Pracovníci Drážní inspekce už přímo na místě nehody potvrdili, že hlavní příčinou srážky bylo nejspíš selhání jednoho ze strojvůdců.

autor: mvo
Spustit audio