Soběslav odmítá dálniční odpočívku, která má vzniknout poblíž rybníka Nadymač

16. květen 2022 08:51

Zhruba 350 milionů korun bude stát výstavba odpočívadla poblíž stého kilometru dálnice D3 u Soběslavi na Táborsku. Na více než pěti hektarech ho chce vybudovat Ředitelství silnic a dálnic. S projektem ale nesouhlasí část místních obyvatel, proti je i radnice.

„Tady by měla být jednostranná odpočívka a na druhé straně dálnice symetricky druhá. Ta lokalita z našeho pohledu není vybraná dobře a my s odpočívkou na tomto místě a v této velikosti nesouhlasíme,“ uvádí soběslavský starosta Jindřich Bláha.

Starosta Soběslavi Jindřich Bláha na místě, kde má vzniknout dálniční odpočívka

Výstavba odpočívadla v této lokalitě je podle něj v rozporu s územním plánem města. „Je to významná rekreační oblast těsně vedle města, vede tu cyklotrasa směrem na Veselí a druhá směrem na Třeboňsko, takže je to tady poměrně exponované. Navíc je tu bývalý rybník, který bychom chtěli obnovit, protože s vodou je poměrně velký problém a zadržování vody v krajině je velkým tématem,“ vysvětluje.

Proti výstavbě jsou i obyvatelé Soběslavi. Nesouhlasí s ní ani Jiří Šejbal, který rybaří na rybníku Nadymač. „No, to by bylo špatné. Je to jediný rybník tady a ještě o něj přijít,“ komentuje.

Řidiči si můžou v současnosti dát při jízdě po D3 pauzu pouze u benzinové pumpy a občerstvení u Mezna na hranicích Středočeského a Jihočeského kraje. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla je vybudování další dálniční infrastruktury nezbytné.

Čtěte také

„Výstava odpočívky už začala u Chotýčan na Českobudějovicku a kromě Soběslavi by měl síť odpočívek do budoucna rozšířit ještě obdobný projekt u Kaplice na Českokrumlovsku. Samostatně je dále připravována malá oboustranná odpočívka Velešín na 153. kilometru, která je zatím ve fázi studie. Přínosem všech těchto staveb je nejen větší pohodlí řidičů, ale i vyšší bezpečnost provozu,“ říká.

Odpočívadla u Soběslavi mají kromě čerpacích stanic a restaurací nabídnout velké parkoviště pro několik stovek aut včetně kamionů. Projekt se teď podle Jana Rýdla nachází ve fázi posouzení vlivu stavby na životní prostředí. „Znamená to, že k projektu se budou vyjadřovat nezávislí odborníci, instituce, ale i lidé, kteří budou mít možnost záměr posoudit na veřejném projednání,“ dodává.

Pokud projekt získá všechna povolení, stavba začne za dva roky. Odpočívadla by pak měla začít fungovat v průběhu roku 2026.

autor: Jan Kopřiva
Spustit audio

Související