Silnice z Těšovic do Prachatic je znovu ve hře. Má odvést z města tranzitní dopravu, v cestě ale stojí Kralova vila
Třicet let připravovaná přeložka z Těšovic do Prachatic je znovu na stole. Teď ji čeká posuzování vlivu na životní prostředí, takzvaná EIA. Několik kilometrů dlouhá silnice by měla ulevit dopravě ve městě, zároveň ale vyvolává kontroverze. V cestě stojí historická Kralova vila, které hrozí demolice. O její záchranu bojuje místní spolek.
„Kralova vila patří podle odborníků mezi nejvýznamnější modernistické stavby v jižních Čechách. Je to dům postavený na počátku 30. let 20. století architektem Fritzem Reichlem,“ upozorňuje Barbora Koritenská, zastupitelka za hnutí Živé Prachatice a předsedkyně spolku Živá vila, který v budově pořádá řadu kulturních akcí.
To, že přeložka musí projít posouzením vlivu na životní prostředí, spolek vítá. Jeho členové se domnívají, že komunikace není ve městě potřeba. „Prachatice nejsou nějak enormně zatížené dopravou. Ta přeložka by ničemu nepomohla, protože je to zastaralý projekt ze 70. let. V současnosti odděluje vlakové nádraží od centra a od nově se rozvíjející městské části, takže si myslíme, že je vlastně úplně zbytečný,“ uvádí Barbora Koritenská.
Starosta Prachatic Jan Bauer z ODS upozorňuje, že plánovaná silnice navazuje na už existující přeložku a o jejím dokončení mluví přes třicet let. On sám stavbu podporuje. „Přiznávám, že v současné koalici nemáme na dostavbu přeložky všichni stejný názor. Na druhou stranu jsme jako koalice podpořili nezbytný krok budoucí výstavby, a to je takzvaná EIA, posouzení vlivu na životní prostředí. Po zpracování této studie by prachatičtí zastupitelé měli sdělit jasné stanovisko budoucímu investorovi, kterým je Jihočeský kraj, zda přeložku chceme, nebo nechceme,“ upřesňuje.
Čtěte také
Stavba má mezi obyvateli své příznivce, například manžele Zdenku a Karla Hrůzovi. „Myslím si, že město Prachatice čeká na tu přeložku velice dlouho. Podle našeho názoru by zklidnila provoz ve městě,“ říká Zdenka Hrůzová. „Ono se to nezdá, ale třeba okolo školy ve Vodňanské ráno projede spousta aut a městská policie tam musí kvůli dětem řídit dopravu,“ dodává Karel Hrůza.
Připomínky k projektu měla také Agentura ochrany přírody a krajiny, která upozorňuje například na ochranu migračních tras živočichů a obojživelníků při případné stavbě.
Investorem je Jihočeský kraj. „Odbor životního prostředí došel k závěru, že stavba může mít významný vliv na životní prostředí a bude dále posouzena podle zákona. Jihočeský kraj tedy vypíše veřejnou zakázku na zpracování dokumentace o posuzování vlivů na životní prostředí stavby. Předpokládáme, že tato dokumentace bude vyhotovena v prvním čtvrtletí roku 2025,“ uvádí mluvčí David Hocke.
Plánovaná přeložka má spojit kruhovou křižovatku u Těšovic s Prachaticemi. Měla by mít dva pruhy a délku přes čtyři kilometry.
Související
-
Nový nákupní areál by mohl vzniknout na okraji Prachatic. Někteří místní o něj ale nestojí
Nakoupit si rychle cestou z práce, snadno zaparkovat a nemuset procházet celé obchodní centrum. To je podle investorů jedna z hlavních výhod takzvaných retailových parků.
-
Na silnici z Prachatic do Volar přibyl stoupací pruh, řidiči v kopci snáz předjedou nákladní auta
Řidiče už na cestě z Volar do Prachatic nezastaví semafory. Končí dopravní omezení spojená se stavbou stoupacího pruhu na silnici u Libínského Sedla.
-
Stará radnice v Prachaticích, v níž sídlí úředníci a infocentrum, se stane národní kulturní památkou
Prachatická Stará radnice se stane národní kulturní památkou, rozhodla o tom vláda. V budově, kterou dostavěli vlašští zedníci a kameníci v roce 1571, to stále žije.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Počasí příznivé, máme zelenou.‘ The Atlantic zveřejnil celou konverzaci , která unikla Bílému domu
-
Vysoký počet odkladů je chybou systému, říká sociolog Prokop. Častěji mají odklad děti z chudších rodin
-
ŽIVĚ: Kdo bude bránit Česko? Sedm expertů politických stran debatuje o obraně
-
‚Nezúčastníme se tohoto trapného divadla.‘ ANO a SPD odešly ze Sněmovny kvůli neveřejné debatě o obraně