Šest veleslavných big bandů se potkalo v jednom jediném orchestru!

20. srpen 2021

Je to jistě olbřímí úkol převzít repertoár šesti věhlasných bandů a přijmout na vysoké úrovni jejich styl. Kapelník, tenorsaxofonista, aranžér a producent Maxwell Davis se, s nadsázkou řečeno, převtělil v šest legendárních kapelníků a natočil na sklonku 50. let minulého století podle jejich pojetí celkem šest alb. A malou ochutnávku ze všech vám nabízíme k poslechu.

Take The „A“ Train, Jeď Áčkem, myšleno newyorským metrem, tato skladba Billyho Strayhorna byla znělkou orchestru Dukea Ellingtona. Tentokrát ovšem zazní v podání orchestru, který vedl Maxwell Davis.

Tato osvědčená swingovka měla pořadové číslo jedna na albu, kterým Davisův orchestr vzdal hold jednomu z nejslavnějších a nejvlivnějších bandů jazzové historie s kapelníkem a pianistou Dukem Ellingtonem. 

Ona deska vlastně ale uzavírala sérii desek, které vyšly na značce Crown v závěru 50. let jako pěkné vyjádření úcty k legendárním bandleaderům. Zvláštní na tom bylo, že v té době byli všichni ti uctívaní kapelníci ještě vesměs v plné síle a aktivitě.

I když se složení orchestru na každém albu měnilo, kapelník zůstal stejný, Maxwell Davis. Hlavně jeho zásluhou byli angažováni opravdu špičkoví muzikanti. První z těch alb bylo natočeno v listopadu 1958 k poctě velkému inovátorovi, kapelníkovi a pianistovi Stanu Kentonovi. Zhruba měsíc poté se orchestr Maxwella Davise sešel v hollywoodském studiu znovu, aby oslavil deseti nahrávkami velkého swingaře, saxofonistu a samozřejmě také kapelníka Charlieho Barneta.

Černošský saxofonista, kapelník, producent a aranžér Thomas Maxwell Davis Jr. přišel na svět 14. ledna 1916 v Independence v Kansasu. V osmi si osvojil hru na housle a na střední škole hrál na piano v kapele. Jeho hlavním instrumentem se ale stal saxofon.

Čtěte také

Coby jednadvacetiletý se přestěhoval do Kalifornie, do Los Angeles. Získal místo tenorsaxofonisty ve vynikajícím orchestru Fletchera Hendersona. Po několika letech, kdy hrál swing a jazz, se Maxwell Davis přeorientoval na rané rhythm and blues a jako studiový muzikant i aranžér byl u vzniku mnoha nahrávek, které vydávaly nezávislé nahrávací firmy specializované na tento druh muziky. Jeho přítelem byl i velký bluesman B. B. King, jehož hlas v jedné populární swingové ellingtonovské skladbě také v pořadu zazní.

V pozdních 50. letech si Maxwell Davis odskočil od rhythm and blues, vzpomněl si na své mladé swingové časy a natočil s plejádou prvotřídních hráčů zmiňovanou sérii alb – dílem z emocionálních, dílem z komerčních důvodů.

Konkrétně v zimě 1959 nahrál celé album jako poctu dalšímu velkému swingovému kapelníkovi a vibrafonistovi Lionelu Hamptonovi a dalšímu z galerie velkých postav swingu a velkokapelového jazzu Woodymu Hermanovi.

Kapelník a producent Maxwell Davis sestavil také osm skladeb, které byly zvlášť charakteristické pro proslulý orchestr Counta Basieho. A nezapomněl přirozeně ani na Jumpin at the Woodside, tedy jednu ze znělek bandu pianisty Counta Basieho.

Maxwell Davis zemřel na infarkt 18. září 1970 ve věku 70  let.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související