Sedm důvodů proč nezapomínat na polévku!

Polévka je grunt a to ostatní je špunt! Že příprava a konzumace polévek nese samá pozitiva, Vás přesvědčí kuchař Petr Stupka.

SNADNO JÍ UVAŘÍTE
Jeden z nejdůležitějších argumentů proč vařit polévku je skutečnost, že ji připravíte snadno, rychle a zvládne to skoro každý. V podstatě stačí do vody vložit kousky zeleniny, masa a vše zvolna vařit, popřípadě nakonec lehce zahustit či doplnit rozlámaným chlebem či pečivem.

JE LEHCE STRAVITELNÁ
Vzhledem k tomu, že polévku připravujeme vařením, tedy tak, že se ve slané případně okořeněné tekutině vyvařují dílčí suroviny dojde k tomu, že se cenné látky a živiny vyskytují v nejsnáze stravitelné formě. Odpradávna se bolesti zažívacího systému léčí odvarem ať už bylinným nebo obilným. Pro nemocné je řídká polévka často jedinou stravou a stejně tak se pro vyzdravění podává silný vývar s trochou vařené zeleniny. A případů, kdy se polévkou doslova léčí je mnohem více.

KOMPLEXNÍ POKRM
Dnes se velmi často mluví i píše o tak zvaných funkčních potravinách, tedy takových, které kromě výživných hodnot přinášejí našemu tělu i nemálo vitaminů, minerálů a všelikých jiných titěrných látek. O polévce se dá říci, že je jakýmsi jemným ale současně koncentrovaným koktejlem celé řady různých potravin, které zcela přirozeně obsahují široké spektrum živin, stopových prvků a venkoncem i vlákninu.

SNÍDEJTE POLÉVKU
Mohl bych uvést celou řadu praktik i vědeckých studií, prokazujících blahodárnost ranní konzumace polévky. Ti kdo chtějí být štíhlí nechť si ráno dopřejí misku teplé polévky. Není totiž lepší startovací elixír pro vaše zažívání. Zahřívací a startovací proces spojený s ranní polévkou zajistí následně po celý den to, že se kalorie konzumované v potravinách spalují na energii a tudíž v těle neukládají v podobě tukových vrstviček. A nejen to.

UVAŘÍTE JI RYCHLE
V dnešní uspěchané době je celá řada polévek dílem okamžiku, několika minut a to nemluvím o instantních sáčcích s polévkami uvařenými vodou z rychlovarné konvice, ale třeba o cibulačce, pórkové, sýrové a třeba i rybí polévce, které jisto jistě uvaříte do dvaceti minut. V případě, že vezmete ku pomoci ještě tlakový hrnec pak i další polévkové skvosty ponesete na stůl během 30 minut. A ještě jeden argument ve prospěch polévek. při jejich přípravě umažete v kuchyni jen jeden hrnec.

JE LEVNÁ
Den co den se nestačím divit, kolik reklamních letáků nacházím ve schránce. A jeden jako druhý vyceňuje slevy a nízké ceny. Z toho plyne, že nakupovat jídlo levně nás baví a což takhle levně uvařit. Ano i proto je tu polévka. Schválně si spočítejte na kolik korun vás přijde větší hrnec polévky a dalších argumentů není třeba. Pochopitelně když nebudete zrovna vařit polévku s krevetami a lanýži.

JE ZDRAVÁ
Už ze shora uvedených slov vyplývají jasně kladná hodnocení ve spojitosti s polévkou a našim zdravím. Zvláště teď, v zimním období by měla být polévka běžnou součástí každodenního jídelníčku. Vůbec za nejzdravější považuji polévky v nichž převládá více druhů zeleniny, doplňují ji luštěniny a nějaké obilniny, třeba ovesné vločky. Možná si vzpomenete na polévku, v jisté době velepopulární. Říkalo se jí "tukožroutská" a i když to byl v podstatě jen vydatný zeleninový vývar, zbavoval nás nadměrného tukového obalu velmi zdárně.

JE VÝBORNÁ
Sedmým argumentem byť jen lehce formálním je skutečnost, že čerstvá s láskou a radostí uvařená polévka je prostě báječná lahůdka. Může to být boršč nebo oukrop, zelnice ale i kulajda. Prostě nezapomeňte na polévku.


Recepty:

Blesková pórková se sýrem
Na troše omastku jen kratičce osmahněte jemně nakrájený pórek s nitkami slaniny. pak přidejte tavený sýr, mléko nebo zeleninový vývar, případně obojí a následně přiveďte k mírnému varu. Po minutě se sýr rozpustí a vy přidejte vajíčko rozšlehané s trochou bylinkové soli trochou kukuřičné krupice. Vše zamíchejte a vařte asi tři minuty. Máte-li přidejte nakonec petrželovou či celerovou nať a opečené kousky chleba nebo žemle. Vydatná polévka vás i vaše drahé jistě potěší.

Kmínová praženka
Velmi starodávná polévka při jejíž přípravě se nejprve na tuku, sádle osmahne kořenová zelenina a cibule spolu s drceným kmínem. Když zelenina změkne a zavoní, přidejte hrstku krupice nebo krupek či ovesných vloček a také vše lehce osmahněte. Až potom směs zalijte vodou nebo vývarem, vodou z brambor a podobně, trochu osolte a zvolna pár minut vařte. Nakonec zakvedlejte vejce a doplňte trochou posekané natě.

autoři: Petr Stupka , Jana Matznerová