Ryby jsou pro člověka zrcadlem toho, jak vznikal náš systém obrany organismu, říká Tomáš Korytář
Tomáš Korytář působí v Ústavu parazitologie Biologického centra AV v Českých Budějovicích a za svou práci byl nedávno oceněn Prémií Otto Wichterleho pro zapálené české vědce do 35 let. Povídá si s ním Eva Kadlčáková.
Tomáš Korytář se mimo jiné věnuje imunologii ryb. Co to je?
„Řekněme, že to je jako by se chtěl člověk dívat zpět v čase na to, jakým způsobem vznikl náš imunitní systém, ty základní mechanismy naší obrany a jakým způsobem se tělo brání nemocem,“ odpovídá Tomáš Korytář na otázku moderátorky Evy Kadlčákové a dodává: „Ryby jsou totiž nejstarší skupinou obratlovců, která má stejný imunitní systém, jako lidé.“
Podle Tomáše Korytáře se hodí i přirovnání k tomu, že by se chtěl něco naučit o motorech a začal to studovat na trabantu: „Ten motor je jednoduchý a prakticky každý si jej dokázal rozebrat a pochopit na něm, jak funguje. Zatímco když si otevřete kapotu dnešního auta, tak dostat se dovnitř a něco rozebrat, to mají kolikrát problém i sami mechanici.“
Čtěte také
Vědec tedy využívá tedy této analogie a podobností jako modelu ke studiu. Ryby prošly evolucí starou více než pět set třicet milionů let a za tuto dobu musely čelit větším výzvám, než je třeba člověk a jeho vliv na životní prostředí.
„My se věnujeme základně tomu, jakým způsobem vzniká imunitní odpověď, kterou řídí protilátky. To je největší objev evoluce,“ naznačuje Tomáš Korytář.
A jakým způsobem se tyto objevy a výsledky výzkumů dají využít například při výrobě vakcín, tedy téma a otázky v současné době velice aktuální?
Poslechněte si celý rozhovor Tomáše Korytáře s Evou Kadlčákovou zaznamenaný ve vysílání Českého rozhlasu České Budějovice.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.