Řidiči pro budějovickou MHD se můžou vyškolit přímo v dopravním podniku. Výcvik trvá až tři měsíce

3. červen 2022 16:35

Kvůli nedostatku a velké nemocnosti řidičů musel českobudějovický dopravní podnik částečně omezit některé spoje. Městská akciová společnost má přitom vlastní autoškolu, kde se momentálně učí asi deset uchazečů. Školení jednoho z nich ale trvá dva až tři měsíce.

Daniel Petřiště se v autoškole českobudějovického dopravního podniku učí na řidiče autobusu od začátku května. Před sebou má tak ještě zhruba dva měsíce výcviku. „Potřeboval jsem změnu v práci, tady nabírali, ta práce se mi líbila, tak jsem se přihlásil. Jsem nadmíru spokojený, myslím, že se to člověk může bez problémů naučit,“ říká.

Kromě samotného řízení musí mít uchazeč legislativní průpravu i teoretické znalosti. Délka kurzu se odvíjí podle toho, z jaké skupiny si uchazeč rozšiřuje řidičské oprávnění. „V případě, že někdo rozšiřuje z osobního automobilu, trvá to tři měsíce. Pokud je tady řidič, který má oprávnění skupiny C, tedy na náklaďáky, trvá to dva měsíce,“ uvádí vedoucí instruktor autoškoly Jiří Kostroun.

Dopravní podnik odteď každý měsíc až do konce roku začne měsíčně řidičům vyplácet tři tisíce korun navíc. Podle ředitele akciové společnosti Slavoje Dolejše jde o stabilizační odměnu a zároveň motivaci pro nové uchazeče.

Čtěte také

„Věříme, že jsme stabilizovali firmu a že teď budeme zájemce shánět lépe. Mimochodem, mám informaci, že ostatní dopravci v regionu nemají lidi a možná ani některé linkové autobusy nevyjedou. Ono se o tom nemluví, nikdo to nechce přiznat, ale prostě řidiči nejsou,“ dodává Slavoj Dolejš.

Odměna pro řidiče se ale nelíbí jedné ze dvou odborových organizací, která v reakci na tento krok vyhlásila stávkovou pohotovost a požaduje odvolání ředitele. „My se domníváme, že v této situaci bychom prostě měli být odměnění všichni zaměstnanci dopravního podniku. Jedna kategorie zaměstnanců bez druhé nemůže fungovat,“ říká předseda závodního výboru odborové organizace OS DOSIA při českobudějovickém dopravním podniku Radek Čejka.

Odboráři zaslali své stanovisko i primátorovi města Jiřímu Svobodovi. Ten ovšem na otázku, jestli má ředitel dopravního podniku jeho důvěru, odpovědět nedokázal. „Proč se mě na to ptáte? Jako mou důvěru... Já jsem pana ředitele možná zvolil jako jeden z radních, kteří ho kdysi volili, to není o důvěře, nebo nedůvěře, to je o tom, jak ta společnost funguje. Prostě je třeba sestavit tu službu tak, aby byla ufinancovatelná a aby řidiči neutíkali,“ reagoval.

Odboráři se mají s vedením akciové společnosti sejít a situaci řešit na schůzi dozorčí rady podniku 8. června.

Spustit audio

Související