Řidiči jezdí po paměti. Po změně pravidel na budějovickém Pražském předměstí to může být problém

České Budějovice, parkovací zóny, Pražské předměstí, parkování, jednosměrka, přechod pro chodce, doprava. Ilustrační foto
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy České Budějovice, parkovací zóny, Pražské předměstí, parkování, jednosměrka, přechod pro chodce, doprava. Ilustrační foto

Už druhý týden platí v další části Českých Budějovic parkovací zóny. Město je rozšířilo do oblasti Pražského předměstí ohraničené ulicemi Husova, Pražská, Strakonická a řekou Vltavou.

S tím souvisí i další změny v této části města. Z některých dříve obousměrných ulic se staly jednosměrné, na křižovatkách je jiné dopravní značení a řidiči musí dát přednost v jízdě jinak, než byli zvyklí.

„Myslím, že jsem se s tím vyrovnala dobře, i když na můj vkus je tady značek hodně. Musím je tedy pečlivě sledovat, dneska jsem trochu bloudila v těch jednosměrkách, protože jsem byla zvyklá jezdit jinudy,“ říká jedna z řidiček.

„Někdy je to trochu chaotické. Lidé tu jezdí hodně ze zvyku, a kde byla hlavní, teď už třeba není,“ dodává obyvatel českobudějovického Pražského předměstí.

Nové nehodové místo u školy

Hlavní změnou, které si hned všímá jihočeský koordinátor Besipu Václav Kovář, je větší počet volných parkovacích míst. „Vznikly tady modré zóny, které by měly zabezpečit dostatek míst pro lidi s trvalým bydlištěm. Já se na to dívám trochu kriticky, protože nejen rezidenti tady chtějí parkovat, ale i třeba ti, kdo zajišťují různé služby. Mám obavu, abychom si tím nevysloužili, že ty služby třeba zdraží,“ komentuje.

Zavedení parkovacích zón s sebou přineslo změny pravidel. Na jednu z nich řidiči narazí na křižovatce ulic Neplachova a Nerudova u školy. „Byla tady odstraněná stopka, a to bude možná mnohým dělat problém,“ zdůrazňuje Václav Kovář.

„Naprostá většina řidičů při průjezdu situacemi, které zná, nesleduje dopravní značky a tady bych to považoval za potenciální nehodové místo, protože teď tu řidiči musí dávat přednost vozidlu přijíždějícímu zprava,“ vysvětluje.

Z některých obousměrných ulic se staly jednosměrné a přibyly retardéry. Podle Václava Kováře jsou nainstalované smysluplně před křižovatky do míst, kde mají řidiče upozornit na to, že by měli zpomalit a věnovat se dopravní situaci.

„Retardéry jsou vždy před křižovatkami, kde není přednost upravena dopravními značkami. V podstatě mě upozorní na to, že bych se měl věnovat pohledu doprava, jestli tam nepřijíždí vozidlo, kterému musím dát přednost,“ říká.

„Obecně víme, že náš národ se nerad podrobuje nějakým změnám, spousta řidičů jezdí po paměti, proto je třeba ty retardéry používat, aby upozorňovaly na nebezpečné situace,“ dodává Václav Kovář.

Druhá etapa změn na budějovickém Pražském předměstí přinesla zpoplatnění parkování. Lidé s trvalým bydlištěm mohou za roční poplatek parkovat v modrých zónách, ostatní řidiči za hodinovou sazbu na bíle označených místech.

Základní provozní doba nových zón je ve všední dny od 8 do 20 hodin, v noci a o víkendu se za stání neplatí. Od začátku prosince také město zpoplatnilo záchytné parkoviště na Dlouhé louce.

Spustit audio

Související