Retro roadster Fiat 500 Gamine

5. září 2010

Auto, které postavilo Itálii na kola, Fiat 500, se začalo vyrábět roku 1957. Jeho líbivé tvary, jednoduchost a v neposlední řadě nízká cena z něj udělaly symbol lidového auta. A tak není divu, že na jeho podvozku vznikaly nejrůznější variace. Pro sportovnější řidiče byl připraven Fiat 500 Abarth, rodinu pak uspokojilo kombi s názvem Gardiniera a pro milovníky retro stylu vznikl Fiat 500 Gamine.

O jeho tvary se postaralo italské designové studio Vignale, což byla dvorní karosárna řady světových automobilek a podílela se na příklad i na československé Tatře 613. S heslem "Co je staré, to je hezké" pak karosárna z Turína nostalgicky vytvořila zajímavý roadster pro fajnšmekry, který zásluhou Tomáše Achse jezdí i v Česku.

„Mělo by to být retro na předchozí model Fiatu 500 Topolino, gamine přední částí to topolino připomíná.“

Zadní pohled

Topolino byl malý lidový automobil vyráběný po druhé světové válce. Proto není divu, že právě Fiat Gamine svým vzhledem připomíná vozy z válečné a poválečné konstrukce. Mohutné přední blatníky, z nichž vystupují kulaté chromované světlomety, jsou jasnými rysy designu 30. a 40. let.

„Jedná se o podlahovou skupinu Fiatu 500. Karosárna Vignale v letech 1967–1970 vyráběla tento model na bázi té pětistovky.“

Boční pohled

Za necelé tři roky výroby však vzniklo pouze přibližně 900 kusů. Tři metry dlouhý a lehce přes metr široký automobil je ve srovnání s dnešními roadstery legračním autíčkem, připomínajícím spíše hračku pro děti. Jen klíček chybí.

„Člověk sedí strašně nizoučko nad zemí. Motůrek tomu dodává i přes svůj malý výkon dost pohybu, takže se jedná o vozidlo s unikátní konstrukcí.“

Ta v sobě nezapře mistrovské rýsovací pero a jednoduchost. Motor z klasické pětistovky se pyšní na dnešní dobu legračními osmnácti koňmi, ale při váze necelých 500 kilogramů není automobil určen jenom pro ježdění po dvorku.

Interiér

„Je to vozidlo, ve kterém se dá jet maximálně 80 km/h, pak se celé rozklepe, rozvibruje a nemá ani takovou tuhost karoserie,“ popisuje nevšední zážitky z jízdy Tomáš Achs.

Ten se dokonce se svým otcem zúčastnil legendárního závodu pro veterány Zbraslav-Jíloviště v roce 2003, kde malý retro fiatek Gamine obsadil třetí místo ve své třídě.

autor: Adam Kebrt
Spustit audio