Recenze nové knihy Víta Vlnase o Janu Nepomuckém

22. září 2013

Knižní tipy; Náš host: Radek Štěpánek, kterému už brzy vyjde druhá básnická sbírka; Recenze Karly Ladwigové na knihu Víta Vlnase Jan Nepomucký – Česká legenda

KNIŽNÍ TIPY

Dan Brown: Inferno
Brownův hrdina, známý už z Šifry mistra Leonarda, symbolog Langdon, tentokrát na stopě tajemství spojenému se slavným literárním textem . Jaké vodítko mu poskytl Dante ve svém Peklu? Novinka z Arga.

Jiří Březina: Na kopci
Českobudějovický rodák vydává detektivku, jejíž děj je situován do našeho kraje. Malá holčička se nedaleko Výtoně setkala s andělem. Co se za podivným zjevením skrývá? Hlavní hrdina Březinovy knihy z Motta se to pokusí po čase zjistit.

František Niedl: Čtvrtý králův pes, Čas vlků, S vlčí hlavou v erbu.
Druhé vydání trilogie českobudějovického spisovatele. Hlavní hrdina Hynek Tas z Boru prochází všemi knihami a prožívá řadu dobrodružství. Historické romány z 15.století. jsou částečně situovány i na jih Čech. Nakladatelství Moba.

Miroslava Moučková: Pes v posteli
Pes na gauči. Vtipný pohled na psí život v rodině. Kdo si myslí, že pes do postele a na gauč nepatří, ten ať tyhle knížky raději nečte! Vydává Daryl.

NÁŠ HOST

Radek Štěpánek se narodil v roce 1986. Pracuje jako novinář, ale zároveň mu už brzy vyjde jeho druhá básnická sbírka. Po studiu v Brně se vrátil na jih Čech a dnes žije v našem kraji. Zajímalo mě, jak jsou na tom – podle jeho názoru – v současné době jižní Čechy, pokud jde o poezii a básnické talenty.

RECENZE Karly Ladwigové

Vít Vlnas: Jan Nepomucký – Česká legenda

Historik umění a dnešní ředitel Národní galerie v Praze V. Vlnas (nar. 1962) zaměřil své studium na FF UK na české a evropské baroko. Deset let pak vedl Archiv NG a od r. 2001 byl ředitelem Sbírky starého umění. Působí také pedagogicky na UK (Fakulta pedagogická a Fakulta sociálních věd). Podílí se na přípravě našich i zahraničních výstav nebo je přímo jejich kurátorem. Vydal pět samostatných monografií (za Prince Evžena Savojského získal cenu Magnesia Litera 2002) a je spoluautorem řady dalších knih (např. publikace Karel Škréta, život a dílo se stala Nejkrásnější knihou r. 2010).

Kniha o Janu Nepomuckém je Vlnasovou prvotinou z r.1993 aletos se dostalo ke čtenářům její druhé, podstatně rozšířené a přepracované vydání z nakladatelství Paseka. Jde o publikaci zcela mimořádnou, jak už bývá u tohoto autora zvykem. V 11 kapitolách předkládá nepomucenskou problematiku se všemi jejími proměnami v průběhu šesti století. Vychází ze života Johánka Velflínova (nar. v první polovině 14. století) jako dramatu mezi mocí světskou a duchovní. Poté přechází ke zrodu kultu a následné legendě jako počátku druhého života Jana z Pomuka. Z umučeného notáře a generálního vikáře se náhle stane světec, který je od 15. až po 20. století tématem pro celou řadu kronikářů, historiků, duchovních, badatelů a vědců, názorově si mnohdy ostře odporujících. Kult šířený v Evropě a díky františkánským a jezuitským misiím i v zámoří posléze zasáhne osvícenství, jež znamená počátek jeho konce. Není však schopno ho utlumit v lidovém prostředí venkova, kde nadále přetrvává.

V novém vydání knihy sleduje autor vývoj nepomucenské debaty až k jubilejnímu roku 1993. Aktualizuje informace, rozšiřuje pasáže o Janových studiích v Padově a jubilejních oslavách v roce 1929, přidává barokní ikonografii a doplňuje literaturu do současného data. Především je třeba ocenit objektivní uchopení tématu; ať jde o tzv.dobu temna, osvícenské boje nebo spory v 19. a 20. století, zachovává si autor střízlivý přístup k věci a projevuje moudrý i laskavý nadhled. Zásadním kritériem jsou mu výsledky zkoumání historických pramenů spolu s pochopením doby, v níž vznikaly. Hodnotí racionálně, nedopouští se netaktností a otevřeně vyjadřuje svůj názor, padni komu padni. Navíc píše brilantním jazykem s viditelným nadáním vyprávěče dramatu (jak o tom svědčí třeba úvodní kapitola či kap. Svatojánský triumf). Sumář informací je obsažen v kap. Pravdy a lži o J. Nepomuckém a knihu uzavírá zjištění Co zbývá z legendy. Autor o tom říká: „Kult sv. Jana Nepomuckého nebyl našemu národu ani vnucen, ani přikázán jako náhražka za kulty jiné. Byl to zcela přirozený projev barokní mentality a byla to doba, v níž se rodil novověký český národ. Dodnes vyrůstáme ze základů, jež byly tenkrát položeny.“

autor: Hana Soukupová