Psychologické drama jako balet. Jihočeské divadlo netradičně pojalo hru Tramvaj do stanice Touha

18. listopad 2018

Uchopit psychologické drama jako balet se pokusili v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Ke spolupráci přizvali režiséra a choreografa Libora Vaculíka, který si k převedení do taneční řeči vybral původní divadelní hru Tennessee Williamse Tramvaj do stanice Touha.

„Já mám rád předlohy, které nejsou určené k tancování, ať to byl Valmont nebo Petrolejové lampy. Je to pro mě vždycky obrovská výzva poprat se s činoherním tématem,“ říká.

Pokaždé podle svých slov hledá nové cesty. „Není to tak, že dělám 85 představení a všechna jsou stejná. Snažím se, aby to představení bylo zajímavé i pro mě,“ komentuje Libor Vaculík.

Dodává, že psychologickému dramatu Tennessee Williamse by měli lidé porozumět, i když neznají původní divadelní hru. „Já jsem z toho tématu vybral nejstěžejnější věci. Samozřejmě, my tam nemáme slova, nemáme text, to musím vytvořit já pohybem. Čím jsem starší, tím víc mě baví ta režie, práce s herectvím a tak dále, je to pro mě mnohem důležitější než vymýšlet nějaké krůčky,“ popisuje.

Šéf jihočeského baletu Lukáš Slavický oslovil Libora Vaculík právě proto, že zpracovává literární témata a nutí tanečníky také k herectví. „Není to jednoduché, oni se s tím samozřejmě musí popasovat, ale to mě právě baví jako uměleckého šéfa,“ vysvětluje.

Oceňuje, že tanečníci se rozvíjí i jinak než jen na poli tance. „Myslím, že jim to dá hrozně moc a posune je to hodně dopředu. V současné době se něco takového často nedělá, speciálně v menších souborech, kde se bývají složené večery a tak dále, ale takovýto titul není zcela obvyklý,“ doplňuje Lukáš Slavický.

Jak prominenti minulého režimu využili svých informací a vazeb? Nad tím se zamýšlí Elity

Jihočeské divadlo uvádí politické drama Elity

Do praktik i konspiračních bytů bývalé Státní bezpečnosti nahlédnou diváci Jihočeského divadla. V nové inscenaci Elity se můžou zamyslet nad tím, kdo jsou lidé, kteří dnes stojí na vrcholu společenského nebo politického žebříčku.

V souboru Jihočeského divadla našel Libor Vaculík ideální představitele Blanche a Mitche. „Zdeněk Mládek a Petronela Bogdan jsou kompletní lidi a jenom se to tak tvaruje. Já sám se snažím, aby jim to představení, jak se říká, chutnalo, aby se v tom cítili. Vždycky říkám, že tanečníci jsou jako koně, které mohu přivést k řece, ale napít se už musí sami,“ uzavírá.

Jihočeské divadlo nastudovalo baletní inscenaci Tramvaj do stanice Touha ve spolupráci s divadlem v německém Pasově. Po páteční jihočeské premiéře se ta bavorská uskuteční 1. prosince.

Novému představení Jihočeského divadla se věnuje kulturní magazín Kavárna. Dále pořad nabízí zastavení na významných jazzových koncertech v Českých Budějovicích.

autor: Český rozhlas České Budějovice
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.