Pro nespokojené posluchače je tu rozhlasový ombudsman. Má rád podněty týkající se češtiny

Rozhlasový ombudsman Milan Pokorný
Další podcasty, rozhovory a příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Rozhlasový ombudsman Milan Pokorný
0:00
/
0:00

Stará se o to, aby podněty a stížnosti z jedné strany doputovaly na stranu druhou. To je ve zkratce úloha ombudsmana. Tito lidé se začali hojně objevovat v řadě institucí po celém světě. Svého ombudsmana má i Český rozhlas. Je jím Milan Pokorný.

S nadsázkou říká, že ombudsman je ten, koho nemá nikdo rád. „To je výstižná definice jednoho ombudsmana americké veřejnoprávní sítě. Když mě moji rozhlasoví kolegové vidí na chodbě, tak různě mizí, protože si myslí, že bude nějaký problém. A posluchači se na mě obracejí, když jsou s něčím nespokojení. Já jsem ten hromosvod, takže vlastně ani posluchači mě nemají moc rádi, i když se velmi snažím, aby žádný z podnětů nespadl pod stůl a aby byl slušně a korektně zodpovězen,“ popisuje.

Rozhlasovým ombudsmanem je Milan Pokorný od května 2016. „První půlrok jsem si myslel, že když přijde nějakých 80 dotazů měsíčně, tak se to skoro nedá zvládnout. Je totiž třeba ke každému sehnat podklady, sbírat informace, dojít za příslušným rozhlasákem a napsat odpověď. Loni už jsem ale řešil 1350 podnětů a letos jen za leden a polovinu února 290, takže práce neustále přibývá,“ vypráví.

Jak kontaktovat ombudsmana
K dispozici je emailová adresa ombudsman@rozhlas.cz nebo formulář na webových stránkách rozhlas.cz/ombudsman. Můžete také využít klasickou poštu nebo přijít osobně do sídla Českého rozhlasu na Vinohradské třídě v Praze.

Vše je o to těžší, že je úplně prvním ombudsmanem Českého rozhlasu, takže nemá na co navazovat. „Díval jsem se, jak si počínají kolegové ve světě, ale zjistil jsem, že je to nepoužitelné, protože každá země má jinou mediální legislativu a prostě nelze mechanicky opsat statut ombudsmana,“ dodává.

Svou roli tak vybudoval od nuly. „Někteří rozhlasáci měli zpočátku strach, že budu nějaký dozorový orgán, ale tak to vůbec není. Nejsem tu proto, abych komplikoval práci, ale abych ji pokud možno ulehčoval a abych pomáhal rozhlasovým posluchačům. Moje role není dozorčí, ale vyloženě konzultativní,“ připomíná Milan Pokorný.

Do jeho kanceláře přicházejí především negativní podněty. „To je dáno podstatou věci. Spokojený posluchač v klidu poslouchá a nemá potřebu se vyjadřovat. Naopak ten, komu se něco nelíbí, udělá vše proto, aby to sdělil,“ myslí si.

Vždy je třeba řešit konkrétní problém

Posluchače se vždy snaží přesvědčit, že je s nimi na jedné lodi. „Oni i já máme to rádio rádi a já se snažím říct, že pokud jsou s něčím nespokojení, neznamená, že rádio zavrhnou jako celek, ale že chtějí, aby bylo ještě lepší. Pokud se mi je podaří převést na svou stranu, tak mám vyhráno, protože pak už řešíme konkrétní problém a nebavíme se o tom, jak je celý svět špatný,“ vysvětluje Milan Pokorný.

Rád má podle svých slov podněty týkající se správné výslovnosti a kultury mluveného projevu. Svědčí totiž o tom, kolik lidí má zájem o češtinu. „Jsem přesvědčen, že Český rozhlas je prvořadou institucí, která má povinnost držet co nejvyšší úroveň mluveného projevu. Je to zásadnější než u České televize, ta diváka rozptyluje obrazovým vjemem, kdežto rádio soustřeďuje pozornost na sluch, a proto je citlivost posluchačů tak veliká,“ doplňuje.

Rozhlasového ombudsmana může kontaktovat každý. K dispozici je emailová adresa ombudsman@rozhlas.cz nebo formulář na webových stránkách rozhlas.cz/ombudsman. Lidé mohou také využít klasickou poštu nebo přijít osobně do sídla Českého rozhlasu na Vinohradské třídě v Praze.

Jihočeši na ombudsmana mohou narazit i v Českých Budějovicích. Milan Pokorný totiž vyučuje na pedagogické fakultě Jihočeské univerzity. „Snažím se, aby se moje práce pro rozhlas odrážela ve výuce. Jestli je dneska něco důležité, tak je to mediální výchova. Mladí lidé žijí v prostředí, kde se valí nepřetržitě mediální smog a je hrozně těžké odlišit, co má smysl v médiích poslouchat a co ne. Mnozí také netuší, jaký je rozdíl mezi médiem veřejné služby a komerčním médiem, jak se skrývají komerční sdělení a podobně, a tohle by budoucí učitelé měli přece vědět,“ uzavírá.

Spustit audio

Související