Při hodině spravují instagramový účet a hrají divadlo. Obchodní akademie v Budějovicích učí dějepis moderně

23. listopad 2024 08:17

Studenti na Obchodní akademii v Českých Budějovicích se učí pomocí nových metod didaktiky. Díky tomu se víc zapojují a můžou se sami prezentovat tak, jak jim to nejvíc vyhovuje. Uzavřenější studenti nemusí vystupovat před třídou, ale zpracují literární text. Extrovertní žáci naopak dostanou prostor veřejně se předvést.

Divadelní představení, vytvoření instagramového účtu nebo třeba jazykovědný rozbor cizích jmen. Tak vypadá hodina dějepisu na Obchodní akademii v Českých Budějovicích. O starém Řecku se žáci učí například skrze ztvárnění tragické hry Antigona nebo téma mohou zpracovat jako komiks.

Moderní pojetí výuky dějepisu nadchlo i studenta Šimona, kterého historie nikdy nebavila. „Mě ty dějiny moc nezajímají, ale tohle je určitě lepší než psát do sešitu. Pan učitel se snaží,“ říká.

Podobný názor mají jeho spolužačky. „Je to mnohem lepší než na základní škole. Tam to bylo takovou zastaralou formou a tohle je hodně dobré.“ „Připadá mi, že pan učitel nás víc chápe, takže je to lepší a srandovnější.“ „Když má hodina takovou zábavnější formu, tak si i víc věcí zapamatuji,“ chválí.

Čtěte také

Ředitelka školy Lenka Kubátová vnímá tento přístup jako možnost, jak v mladých lidech rozvíjet kreativitu, chuť po vědění, logickém uvažování a kritickém hodnocení. „Základem je učitel, který umí vést žáky tak, aby je lákalo zkoumat. Studenti vytváří podklady, na základě kterých mohou sami dojít k podloženým logickým závěrům. Chceme, aby přemýšleli, aby se nebáli hodnotit dané situace,“ komentuje.

Učitel dějepisu František Šulista čerpal inspiraci hlavně při studiu na vysoké škole během hodin didaktiky. „Velmi často se jako učitelé setkáváme s otázkou: A čemu nám to bude? Ano, fakt, že Ludvík Jagellonský zemřel roku 1526 v bitvě u Moháče, nám asi k ničemu moc nebude, ale pro žáky bude přínosné, když se naučí takzvané měkké dovednosti – komunikovat, prezentovat a hledat informace,“ vysvětluje.

Obchodní akademie v Českých Budějovicích ukazuje, že výuka historie a dalších předmětů, třeba českého jazyka a ekonomiky, nemusí být pouze o monotónním zapisování poznámek.

autor: Eliška Pěnkavová
Spustit audio

Související