Přesně před 110 lety začaly v Českých Budějovicích jezdit první tramvaje a trolejbusy
Jedním z hlavních důvodů, které stály za vznikem českobudějovické městské hromadné dopravy, byl příliš vzdálený hřbitov.
Přesněji řečeno hřbitovní komplex sv. Otýlie otevřený v osmdesátých letech předminulého století. Ačkoliv je dnes součástí města, tehdy stál daleko za posledními domy a návštěva hrobů případně účast na pohřbu byly záležitostí nejméně na půl dne. A tak se městská rada rozhodla obyvatelům pomoci.
Ve Státním okresním archivu je dochovaná celá složka materiálů, které ukazují prvopočátek vzniku tramvajové linky. Ten úplně první je statistikou návštěvnosti hřbitova, z níž vyplývá, že nejvíce lidí, a to průměrně 216 obyvatel města, jej navštěvuje v pátek odpoledne.
„Další dokument ze 12. března 1890 zpracoval tehdejší městský stavební úřad a je v podstatě rozvahou nákladů a příjmů, do níž jsou zahrnuty délka budoucí trati, sklon trati, amortizace, platy strojvůdce, konduktéra a podobně. A jsou tu i příjmy,“ ukazuje soupis Daniel Kovář. Podle tohoto plánu by bylo provozování tramvaje vysoce ziskové, protože náklady za rok by dosahovaly ke dvanácti tisícům korunám, kdežto příjmy by dosáhly až na 16 270 zlatých.
Než se ovšem ke stavbě a zprovoznění trati prvních tramvají vůbec dostalo, tak uběhlo takřka dvacet let. Zprovoznění trati v červnu 1909 bylo pro mnoho lidí technické zjevení na úrovni zázraku. Jízdné ale bylo docela drahé. „Tehdejší plat zedníka byl tři koruny za týden, jízdné stálo dvanáct až osmnáct haléřů, takže pro mnoho lidí docela nákladná záležitost,“ dokládá Viktor Lavička z českobudějovického dopravního podniku.
Ani zázraky ale nebývají bez problémů. Největším paradoxem celé stavby bylo, že tramvaj se ke svému původními cíli vůbec nedostala. Položit koleje až ke hřbitovu sv. Otýlie nebylo možné, Pražskou třídu totiž přetínala státní železnice. Ta dnes vede po nadjezdu. Tehdy by se musely koleje křížit, což z různých důvodů nebylo možné, a tak tramvajová linka končila u tehdejších kasáren na Pražské. A za mimořádně vysoké peníze, přesněji za 18 tisíc korun, pořídilo město náhradu, první dva trolejbusy. Jaký byl jejich osud? Poslechněte si celou reportáž, kterou pro vás natočil redaktor Zdeněk Zajíček.
Související
-
Z centra Budějovic měla na hřbitov jezdit parní tramvaj s unikátním vozem pro rakev
Nejen lidé, ale i města mívají mnoho plánů, které se nakonec vůbec neuskuteční. České Budějovice nejsou výjimkou. V místním archivu to dokazuje řada dochovaných dokumentů.
-
Antonín Barcal má v Budějovicích ulici i zastávku. Víte ale, kdo to byl?
Na největším budějovickém sídlišti Máj je ulice i zastávka Antonína Barcala. Nikdo z těch, které tu zastavil redaktor, ale nevěděl, čím se vlastně Barcal proslavil.
-
Do Českých Velenic se po sto letech vrátil trolejbus
Ulicemi Českých Velenic znovu jezdí trolejbus. Místní nadšenci postavili repliku vozu, který byl úplně první na našem území. Symbolicky ji zprovoznili po sto letech...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.