Přesně před 110 lety začaly v Českých Budějovicích jezdit první tramvaje a trolejbusy

24. červen 2019

Jedním z hlavních důvodů, které stály za vznikem českobudějovické městské hromadné dopravy, byl příliš vzdálený hřbitov.

Přesněji řečeno hřbitovní komplex sv. Otýlie otevřený v osmdesátých letech předminulého století. Ačkoliv je dnes součástí města, tehdy stál daleko za posledními domy a návštěva hrobů případně účast na pohřbu byly záležitostí nejméně na půl dne.  A tak se městská rada rozhodla obyvatelům pomoci.

Daniel Kovář u jednoho z prvních plánů tramvajové dopravy v Českých Budějovicích

Ve Státním okresním archivu je dochovaná celá složka materiálů, které ukazují prvopočátek vzniku tramvajové linky. Ten úplně první je statistikou návštěvnosti hřbitova, z níž vyplývá, že nejvíce lidí, a to průměrně 216 obyvatel města, jej navštěvuje v pátek odpoledne.

„Další dokument ze 12. března 1890 zpracoval tehdejší městský stavební úřad a je v podstatě rozvahou nákladů a příjmů, do níž jsou zahrnuty délka budoucí trati, sklon trati, amortizace, platy strojvůdce, konduktéra a podobně. A jsou tu i příjmy,“ ukazuje soupis Daniel Kovář. Podle tohoto plánu by bylo provozování tramvaje vysoce ziskové, protože náklady za rok by dosahovaly ke dvanácti tisícům korunám, kdežto příjmy by dosáhly až na 16 270 zlatých.

Než se ovšem ke stavbě a zprovoznění trati prvních tramvají vůbec dostalo, tak uběhlo takřka dvacet let. Zprovoznění trati v červnu 1909 bylo pro mnoho lidí technické zjevení na úrovni zázraku. Jízdné ale bylo docela drahé. „Tehdejší plat zedníka byl tři koruny za týden, jízdné stálo dvanáct až osmnáct haléřů, takže pro mnoho lidí docela nákladná záležitost,“ dokládá Viktor Lavička z českobudějovického dopravního podniku.

Finální plán prvních tras tramvajové dopravy v Českých Budějovicích

Ani zázraky ale nebývají bez problémů. Největším paradoxem celé stavby bylo, že tramvaj se ke svému původními cíli vůbec nedostala. Položit koleje až ke hřbitovu sv. Otýlie nebylo možné, Pražskou třídu totiž přetínala státní železnice. Ta dnes vede po nadjezdu. Tehdy by se musely koleje křížit, což z různých důvodů nebylo možné, a tak tramvajová linka končila u tehdejších kasáren na Pražské. A za mimořádně vysoké peníze, přesněji za 18 tisíc korun, pořídilo město náhradu, první dva trolejbusy. Jaký byl jejich osud? Poslechněte si celou reportáž, kterou pro vás natočil redaktor Zdeněk Zajíček.

Spustit audio

Související