Přepis: Tandem Jana Rosáka - Jan Kodet

10. únor 2017
Tandem

Hostem Jana Rosáka byl Jan Kodet.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den a hezký poslech Tandemu vám přeje Jan Rosák. Právě choreografie patří k tomu nejzajímavějšího k tomu, co je na scéně k vidění. Tak takhle by se daly charakterizovat mnohé jevištní počiny, na nichž se podílel můj dnešní host, choreograf, pedagog a baletní mistr Jan Kodet. Vítám vás, dobrý den.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak by se ve stručnosti dala charakterizovat kariéra Jana Kodeta? No, vypůjčím si jeden citát z tisku. Jak šel Honza z Čech do světa, jak se stal čarodějovým učněm, pak tovaryšem a nakonec mistrem, kterého bere Evropa za svého coby prvotřídního odborníka na současný tanec. No, a víc už si poslechnete v dnešním Tandemu. Všem přeju hezkou chvilku u rádia.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je tedy choreograf, pedagog a baletní mistr, tanečník Jan Kodet. Jak to u vás vlastně začínalo, protože já jsem se někde dočetl, že jste původně chtěl být snad hercem, to znamená jaksi činohercem. Je to tak?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Je to tak, no, to byl můj velkej sen. Já jsem jako malej kluk chodil k paní Ljubě Fuchsový do dramaťáku, kam chodilo i spousta mejch známých a dneska vlastně i kolegů herců a asi po 6 letech jsem měl naprosto jasno, že bych chtěl jít na konzervatoř a stát se hercem. Ale mí rodiče to viděli úplně jinak a já jsem měl celkem takovýho pedantního tatínka a ten prostě ani náhodou, zakázal to a takže jsem pak šel na gymnázium a vystudoval jsem gymnázium a teprve pak jsem si prosadil zároveň s tím už jako tu uměleckou stránku, jako ten život bohéma.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená, že u vás v rodině, u vás v rodině neměl, nemělo jaksi tohle to reprodukční umění nějakou tradici?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
No vůbec, vůbec. Jako sice to jméno tam trošku jako napovídá ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No určitě, hodně napovídá, no.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
... a právě musím říct, že my jsme, protože se známe s Bárou Kodetovou, povídali jsme si o tom, jestli jsme příbuzní nebo ne, víme, že ty rody se někdy kdysi dávno potkaly, ale už je to nějakých zhruba 7, 8 generací dozadu. Ale je pravda, že z tý strany přes mého otce tam vlastně je strašně moc lidí, kteří buďto malovali, anebo hráli ochotnický divadlo, ale jako velmi intenzivně, takže ta vesnice, můj otec pochází z Panenského Týnce a tam se opravdu těm ochotníkům dařilo, co já vím ty 40., 50. léta hodně, 60., takže můj táta má spousta fotek, kde vlastně jako hrál.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, mně se moc líbilo, co jste mi říkal předtím, než jsme se pustili do toho dnešního Tandemu, že vlastně ten váš rod pochází od nějakého francouzského vojáka, že to původně vlastně byla jeho asi přezdívka, Kadet se mu asi říkalo.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
No, já myslím, že to byla jako vlastně tak jak kadet, že jo, voják, tak zřejmě tak vzniklo to příjmení, z toho pak se to přehláskovalo na kodet a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to už bylo hodně dávno, to bylo někdy třicetiletá válka ...

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Já mám pocit, že to bylo někdy třicet..., no, no, tak, tak nějak, třicetiletá válka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak váš rod už má tedy hodně velkou tradici, ale jak jste právě, vážení a milí, slyšeli, tak uměleckou založil až teprve Honza Kodet, je to tak?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Tak v tý mí branži určitě. Jako tam jsem si to prokopával horko těžko, ale nakonec jsem to dal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale řekněte, kde se to jaksi převrátilo od toho činoherectví k tomu baletu?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Já mám pocit, že, tak já jsem vlastně interpretačně dělal takový jako moderní taneční divadlo. To nedá se ani říct jako balet, protože to, jak já jsem působil vlastně převážně v zahraničí, to je taková forma jako takovýho jevištního systentickýho jako tvaru, kdy vlastně se dá, dá se říct, že se i jako používal hlas, ale bylo to hodně jako výtvarný a s důrazem třeba na scénu, světelnej design a tak dále, takže ten tanec byl jenom taková jedna z těch složek toho působení na tom jevišti a mě to hrozně bavilo právě z toho důvodu, že se měl vždycky blízko k tomu divadlu. Ale já třeba už jako malej kluk právě u tý Ljuby Fuchsový, my jsme hodně dělali i třeba různý improvizace, který byly pohybový, nedá se tomu asi říct tancování v tý době, ale určitě to rozvíjelo i v tom dítěti takový to pohybový nadání a ten zápal pro to, takže já, když jsem pak přišel na gympl, tak jsem úplně opravdu jako náhodou nepopsanej list přišel na nějakej konkurz, tenkrát se to jmenovalo Vysokoškolský soubor Univerzity Karlovy, kde působila Ivanka Kubicová, Honza Hartman, což opravdu jako v tý době, já jsem netušil, kdo to je, ani jsem nevěděl, že to jsou jako opravdu jako špičky v tom moderním tanci, ale já jsem tam prostě tak jako dorazil a tak se to tak nějak jako podařilo, chytlo mě to a pak jsem si to teda doma už probojoval, no, a šel jsem pak studovat na HAMU.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tenhle soubor Karlovy univerzity je dneska Taneční divadlo Praha, jestli se nepletu, viďte.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Ono se pak jako přejmenovalo, dneska vlastně dá se říct, že už je to Taneční centrum Praha, což je vlastně vzdělávací instituce, škola, konzervatoř. Je to jedna asi zhruba z takových těch tří důležitých konzervatoří, které tady jsou v Praze, ale ten soubor jako takovej funguje pouze jakoby v takový juniorský podobě, takže jsou to vlastně absolventi, čerství absolventi toho, té, té školy, mají to jako určitou jako nadstavbu, pak ale jako profesionální těleso už to vlastně neexistuje.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak je jasné, že vám to potom jaksi tenhle ten rámec už byl příliš těsný, tak jste pokračoval výš a dál a o tom si právě dneska v Tandemu taky popovídáme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže se ptám svých hostů v Tandemu, na co v životě mohou být pyšní, tak si myslím, že můj dnešní host Jan Kodet nepochybně bude pyšný na to, jak se mu podařilo prorazit ve světě, myslím to, co jste před chvilkou zmínil před písničkou, že to, co vy na jevišti děláte, není jaksi ryzí balet a že je to takové syntetické divadlo. Možná byl svého času takový jaksi ojedinělý počin, ale dneska už je to i směr, viďte.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
No, já myslím, že dneska vlastně i ta tvorba v Čechách je úplně někde jinde, já jsem vlastně zpátky v Praze už teďko 15 let, mě vlastně jako dá se říct jako vrátil Petr Zuzka, kterej, já jsem naposledy působil v Barceloně, kde jsem žil, ale vlastně jsem se pohyboval po celý Evropě a Petr tenkrát s nástupem do Národního divadla mě vlastně zatáhl zpátky do Čech s tím, že jsem byl, dostal jsem takový pozvání od něj, abych sem vlastně přišel jako jeho asistent, jako baletní mistr, ale vlastně i eventuálně jako choreograf, ale jak se ta kariéra tady bude vyvíjet, jsem vlastně nevěděl. Já jsem pak začal i učit napřed na konzervatoři, pak na HAMU choreografii, ale bylo to takový jako trošku skok do vody, protože já jsem venku se cítil velmi dobře, měl jsem tam svoje zázemí, svůj soukromý život, svojí práci, a ten návrh byl takovej trošku jako risk a ono i období, kdy člověk přichází z nějakýho třeba stálýho angažmá do období, kdy jdete na volnou nohu, pro toho umělce to není vždycky jednoduchý, protože neví, jak, jak vlastně bude fungovat, jestli se bude dařit a tak dále, ale jako nakonec se to povedlo a musím říct, že jako musím zaklepat, že všechno jako v pohodě. Nicméně to taneční divadlo, který já jsem poznal v zahraničí, tak v tý době tady neexistovalo. Tahle ta forma tady nebyla, proto asi mě to tak táhlo ven, ale dneska je tady mnoho jako výborných zajímavých jako skupin, většinou teda menšího formátu, protože přece jenom jako ty rozpočty u nás jako nejsou na tý úrovni jako v zahraničí, takže mít třeba 20členný soubor vlastně nelze.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Uživit ho.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Když to není jako vyloženě státní instituce, tak to není možný, takže když mluvit jako o tý volný scéně nezávislý, tak ty soubory jsou většinou komornějšího charakteru nebo si berou interprety na určité projekty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ve vašem životě, myslím v tom zahraničním angažmá nevím, jestli zpočátku nebo i potom bylo velice důležité jméno Rui Horta, viďte?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
To je jako velmi známý, slavný choreograf, který dodneška tedy působí v Portugalsku, on je Portugalec, my jsme ale pracovali v Německu. On v Čechách moc známý není, protože tady působil, byl tady asi jednou jako host Tance Praha se svojí skupinou těsně před mým nástupem, ale jinak vlastně vím, že třeba hostovali v Bratislavě taky často, ale nějak tý Praze se vyhýbal. My jsme jako občas tady uváděli nějaké jeho věci, třeba ve škole nastudovávali jeho fragmenty choreografií, ale on je mnohem známější jako teda v Německu. Dodneška, protože já třeba jezdím učit do Mnichova, tak kdykoli tam přijedu, tak oni pořád vědí, kdo je Rui Horta a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A v čem je tak výjimečný?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Za prvé jako tvůrce je nesmírně vzdělaný a vnímavý člověk. Je to prostě chlap, kterej se vlastně dostal přes tanec až po studiu architektury, což jako vlastně tam je hodně znát. On si vytvářel sám vlastní scénu, světelnej design. Já dneska můžu říct, že vlastně i přese mě tak, jak já jsem načerpával, nasával ty jeho poznatky a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste mu dělal asistenta, viďte.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Já jsem, já jsem mu asistoval, takže v tý vlastně jsem zkoušel jeho choreografie, pak jsem je nastudovával vlastně i po celým světě, protože on v jedný, v určitý době začal bejt velmi populární, což pak jako v praxi znamená to, že třeba určitý ty slavný soubory zavolaj, koupěj jeho choreografii a někdo tam odjede, aby vlastně je naučil tu choreografii ty tanečníky, tak tohle to jsem dělal zhruba asi 6 let. A ta zkušenost, která s ním vlastně pro mě tam proběhla, byla nes..., opravdu výjimečná a on byl ještě navíc takovej jako předávající. On velmi rád vlastně těm lidem dával prostor, takže byla to taková určitá univerzita životní s ním, a musím říct, že pro mě on byl jako takovej jako klíčovej člověk v mí kariéře, kterej mě hodně ovlivnil.

/ Reklama /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V povídání s Janem Kodetem se vlastně ještě nedostala řeč na to, co v současné době Jana Kodeta nejvíc zaměstnává. Myslím si, že to je váš nejnovější počin, a to je Malá mořská víla. Povězte nám něco o ní.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Tak Malá mořská víla měla teďko premiéru, vlastně před Vánoci v listopadu ve Stavovském divadle, a je to můj poslední takový velký projekt, který jsem právě dělal společně se SKUTRy, což je taková dvojka, tandem režijní Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Seděli tady taky na vašem místě svého času.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Seděli tady taky, ano. A my spolu pracujeme, myslím, velmi rádi, protože jsme se v mnoha věcech tak jako našli a myslím, že velmi dobře se ovlivňujeme a doplňujeme, a přes různý činoherní formy jako byly Shakespearovský slavnosti dvakrát, nebo i operní projekty, naposledy jsme dělali třeba Lišku Bystroušku na otáčivém hledišti na Krumlově, tak vlastně se pustili spolu i do těchhle těch tanečních projektů, což tohle je už náš vlastně třetí po Human Locomotion v Laterně magice, a po Čarodějově učni v Národním divadle. Teďko máme teda Malou mořskou vílu ve Stavovském divadle, opět pro Balet Národního divadla. Je to opět na hudbu Zbyňka Matějů, a vlastně i ten tým se jako moc nezměnil, dá se říct, že od toho Čarodějova učně jako jsme chtěli jako trošku dál v tý spolupráci, takže ten tým se vlastně nějak tak ustálil a myslím si, že to je na tom i vidět, že se nám pracuje dobře spolu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Malá mořská víla je v podstatě vlastně pohádka, taky jste k tomu vydali takový velice krásný program, který je speciálně pro děti s nádhernými obrázky. Kdo je dělal ty obrázky?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Já jsem, já ten program miluju, proto jsem ho přinesl ukázat. To je práce Renaty Fučíkový, což je taková moje velmi oblíbená ilustrátorka, ale i spisovatelka. Má nádherný dětský knížky a tohle už je několikátá spolupráce baletu právě s Renatou Fučíkovou, protože po Zlatovlásce a myslím, že dělala program i právě třeba pro Louskáčka, se balet snaží udělat jako takový speciální program pouze pro děti, takže aby i ten dospělák, i ten rodič měl svůj program, ale dětský program, který si může přečíst ten dětský divák, já myslím, že to je úžasný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Úžasný, úžasný. Chci se zeptat, jestlipak se dělá jinak třeba choreografie baletu pro dospělí a jinak pro děti? Nebo jestli v tom neděláte rozdíl.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Asi záleží na tom tématu. My jsme věděli, že třeba Čarodějův učeň bude asi představení, které by mělo oslovit spíš teenagery. Jestli se pak jako to spektrum rozšíří a budou nadšeni i rodičové nebo prarodičové, to už je jako pro nás jedině příjemný, ale víte, obchodní oddělení toho Národního divadla, i to vedení baletu se vždycky ptá - a co je ta cílová skupina? Já, když jsem slyšel tenhle ten terminus technicus poprvé, tak jsem si říkal ježíš, co to je cílová skupina? Ale vy na to musíte odpovědět, takže my jsme si řekli, že Malá mořská víla, že cílová skupina bude zhruba 10 let, ale zase se nám to rozšířilo, takže choděj i šestiletý děti, někdy i menší, což zase si myslím, že už je trošku risk, přece jenom je to na formu Andersenovu a Hans Christian Andersen se s tím moc nepáral. Ono opravdu vlastně to nekončí dobře. Ta víla na konci se vlastně vzdá té své ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Někdy takový trochu krutý, to je pravda.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Ono, ono je to krutý a my jsme se snažili jako, nebo já, protože jsem takovej jako pozitivní člověk v rámci jako těch konců, já mám rád ty happy endy, takže jsme se SKUTRama samozřejmě měli takovej malej boj a nakonec jsme našli, myslím, takovou jakoby, takovej kompromis mezi tím, že dodržujeme, vlastně ctíme toho Andersena, ale na druhou stranu opravdu není to tak krutý a brutální ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neřeknete to naplno prostě.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Já to řeknu, myslím, že to skončí esteticky velmi dobře.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je, to je velmi správně, ano, aby děti neodcházely plačící.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Ano, přesně tak, přesně tak.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak je pochopitelné, že hudba je naprosto nedílnou součástí práce mého dnešního hosta choreografa, pedagoga, baletního mistra, tanečníka Jana Kodeta. To je úplně samozřejmé. Ale nemusíte ve volných chvílích poslouchat pořád jenom baletní hudbu, můžete si poslechnout taky něco, teď to řeknu trošičku možná zvláštně na odpočinek, ale zrovna ta muzika, kterou vy máte rád, ta úplně k odpočinku není, viďte.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Záleží na to. Já jako opravdu, protože já rád poslouchám hudbu v autě, musím říct, že asi možná tam mám i nejlepší jako kvalitu poslechovou, co vlastně kolem sebe mám, a nějak mám na to taky jako čas, protože poměrně často řídím, takže třeba v autě neposlouchám nic, co by mě asi uklidňovalo nebo nějaká meditativní hudba, to asi tam nepatří, protože jinak bych tam usnul.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, na dlouhých cestách nepochybně ano, ano.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
No, no, takže jako já mám i takový svoje jakoby šuplíčky, který vlastně jsou na řízení, jo, a ty mě jako, a to jsou takový různý mixy, a já se nebráním vůbec ani jako velmi komerční hudbě, kterou mám rád, ať už i jako do popu nebo třeba jako do nějaký alternativní hudby. Já mám rád soundtracky hodně, filmovou hudbu, ale mám rád i klasiku, takže i vlastně ty, ty tradiční takový jakoby symfonický věci. Rád poslouchám ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale dneska si symfonickou záležitost neposlechneme, tak co jste vybral?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
No, dneska jeden z mých oblíbenců je Dan Bárta, takže si poslechneme písničku od Dana Bárty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Může u toho být ještě Radka Fišarová?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
No, to je moje oblíbenkyně.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jelikož jsme v Tandemu, tak je nasnadě, že si budeme povídat o spolupráci. Mě napadla jedna taková kategorie, kterou vy naplňujete. Už jste tady zmínil o inscenaci Laterny magiky Human Locomotion a v té vystupují společně tanečníci s činoherci. Jak se to skloubí? Jak se skloubí, aby spolupracovali tak, aby jedni nepřevyšovali druhé, ale naopak aby dělali společné dobré dílo?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Je pravda, že tam vlastně vystupují tři činoherci a opravdu i mluví, dva z nich mluví, ale my, když pracujeme se SKUTRama na nějakým projekteu, který má takovejhle tvar jako možná až jako nedefinovatelnej, protože přece jenom je to takový jako pohybový divadlo. Ten tanec je tam hodně zastoupen, ale my nikdy neříkáme teď, teď málo tancování nebo teď musíme víc hrát, ono se to tak jako nějak vyvíjí velmi přirozeně. Je to asi nějak o tom pocitu vlastně, já myslím, že je to i tím, že vlastně Lukáš Trpišovský, který vlastně velmi často do toho zasahuje po tý dramaturgický stránce, on je velmi vnímavej právě na tyhle ty věci, na takovou tu harmonii toho představení a vyvážení, ale my jsme nad tím jako nikdy nepřemýšleli takhle, jak to vlastně jako srovnat. Když se na to představení koukám takhle jako zvenku, tak je pravda, že opravdu je tam poměrně balanc mezi tím, že nedá se říct, že by to bylo činoherní, anebo že by to bylo pouze taneční představení. Má takovou jako zvláštní syntézu. Ono původně to představení vzniklo díky tomu, že vlastně s tímto nápadem přišel Jakub Kopecký, což je vlastně výtvarník, scénograf, kterej přišel s nápadem udělat představení na téma života Eadwearda Muybridge a bez něj by bejvalo asi zrovna tohle to představení nevzniklo nebo ne v týhle tý podobě. Já to představení mám moc rád, jako Laterna ho stále hraje, takže diváky zvu na Human Locomotion.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kteří činoherci, což je mi asi bližší teď jaksi co se jmen týče, se v tom objevují?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Jsou tam tři činoherci. Tu nejdůležitější roli vlastně hraje Marek Daniel a Zuzka Stavná hraje vlastně jeho ženu, milenku ženu, a třetím je Kuba Gottwald, což je vlastně taková, řekněme, spíš nonverbální role, ale velmi jako herecká.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, Marek Daniel je teď velice ve fóru, ten, ten jaksi je hodně obsazován a hraje velice rozdílné věci, jak je vidět, tak se uplatní i ve vašich inscenacích.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsem docela rád, že se nám podařilo utrhnout pár momentů, pár minut, těch pracovních minut Jana Kodeta, protože on je opravdu hodně zaměstnán, jednak tedy v Národním divadle, ale taky, jestli se nepletu, stále vyučujete na taneční katedře HAMU, je to tak?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Spolupracujete i s jinými soubory a jestli se nepletu i s Taneční konzervatoří hlavního města Prahy. Stále zastáváte funkci baletního mistra v Baletu Národního divadla. Řekněte mi, co je teď před vámi, na co se těšíte, jestli jaksi je něco, na co můžete se soustředit tak, abyste to ostatní vynechal třeba.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Tak já musím říct, že vlastně asi ta moje práce se vždycky tak jako doplňovala. Já, když jenom choreografuju, tak mi pak učení chybí a postrádám to. Když pořád jenom učím, tak zase už cítím, že ta tvorba se tak nějak ozývá a že se chce prosadit, takže pro mě jako to, ten balanc v tom je jako důležitej a myslím si, že mě to tak jako udržuje jako trošku okysličenýho, není to jednotvárný. Mě čeká teďko hodně konkurzování, už proběhly nyní přijímací zkoušky na HAMU na taneční katedru, kde vlastně vyučuju obor choreografie a režie tance a baletu, proběhl už baletní velkej konkurz pro Balet Národního divadla, kterej ale ještě není ukončen, takže je to takovej jako měsíc, dva skoro, kdy se strašně moc vlastně týkáme toho vybírání, castingování nových interpretů, nových studentů ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaký je zájem třeba těch, těch nových adeptů?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Tak třeba co se týče Baletu Národního divadla, tam ten zájem jako letos byl ohromný, protože nastupuje nový šéf baletu Filip Barankiewicz od září příští sezony. Toto je vlastně poslední sezona Petra Zusky, patnáctá, což je takový jako opravdu výjimečné číslo, a s novým šéfem vždycky přicházejí noví, nové tváře. Je tam opravdu velký zájem. Jako nový šéf teda hodně osekal vlastně tu možnost díky výškám, protože tak jako máte při různých profesích určité jako limity, u nás je například limit té výšky, nemůžeme mít ani moc malinký tanečníky, ani moc vysokánský tanečníky, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaký je ten zlatý střed tedy?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
No, tak u dívek je to tak třeba ten zlatý střed byl asi takových 168 centimetrů a u těch kluků takovejch těch zhruba 180, 182. Ale to je ten střed. Jako samozřejmě, že existujou menší a existujou i vyšší. Já jsem vždycky spíš patřil taky mezi ty trpaslíky, takže jako, ale ten zájem je veliký. My děláme takovou jako priselekci a pak teprve vlastně oni přicházejí na to, řekněme, už veřejné druhé kolo, a podobná forma je vlastně i na tý HAMU u těch studentů, ale tam samozřejmě se to, tam to probíhá jinak, protože oni musejí zaslat videa už s určitou tvorbou a podle těch videí to první kolo probíhá vlastně jako bez nich a teprve potom jsou na to druhé kolo pozváni, a to bude teďko na konci právě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Objevily se nějaké výjimečné talenty třeba v tom konkurzu do Národního i na HAMU?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Určitě. Tam jsou jako, je tam pár lidí, obzvlášť jako do Baletu Národního divadla, přichází mnoho zahraničních jako zájemců, ale ten konkurz pořád není uzavřený, my ještě jedeme na takový mezinárodní velký konkurz do Barcelony, kde se vlastně naopak sjíždějí tanečníci na jedno místo, jmenuje se to jako Grand Audition, a přijede tam spousta uměleckých šéfů z mnoha evropských zemí a vlastně se sjedou na takovou jako burzu tanečníků a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takovej jako veletrh trošku.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Takovej veletrh. Jako oni procházejí i určitým sítem, takže ne všichni se dostanou až do toho finálního jako kola, ale záleží pak na těch uměleckých šéfech, co jim vlastně nabídnou. Tak to mě čeká teď. Ale pak mám vlastně nový projekt, který budu od dubna připravovat, a to je Orfeus v podsvětí s bratry Cabanami, a to je vlastně na prknech karlínského divadla, ale je to vlastně s Národním divadlem, děláme to pro Operu Národního divadla.

/ Písnička /

/ Reklama /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z povídání Jana Kodeta to vypadá, jako když pořád pracuje, ale to byste nebyl úplně normálním člověkem, já si myslím, že taky musíte odpočívat a taky třeba se věnovat nějakým svým koníčkům. Tak zaujalo mě to, jak cestujete hodně po světě, tak předpokládám, že vládnete spoustou jazyků, je to tak?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
No, asi bych mohl vládnout víc ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jste trošičku tak přivřel oko, no.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Já vlastně musím říct, že na to, že jsem žil řadu let v Německu, tak moje němčina je opravdu velmi chudá, takže ani nezmiňuju, že bych mluvil německy. Já to radši neříkám. A navíc Němci mluví rádi anglicky. Takže můj paradox je, že já jsem se anglicky naučil v Berlíně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Ale mluvím španělsky, takže vlastně ta španělština, nemůžu říct, že bych jako mluvil tak dobře jako anglicky, protože přece jenom ta angličtina je takový pojítko, obzvlášť mezi umělci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jazykem baletu je snad francouzština, ne?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Názvosloví máme ve francouzštině, takže my jako ho používáme, ale spousta lidí francouzsky nemluví. Jako já teda většinou vím, co to znamená to slovíčko, ale takže můžu si z toho občas dělat i srandu, což je samozřejmě s oblibou, ale francouzsky nemluvím, bohužel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale co tedy jinak patří mezi vaše koníčky, kterým, kterým se občas můžete věnovat?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Já teda mám takový jako ne moc typický baletní koníčky, jo, já třeba miluju lyže. Já strašně rád lyžuju.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ajajaj, tak to zase nevidí rádi vaši šéfové asi?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
No, jako v zahraničí občas to soubory mají i ve smlouvě, že nesmí teda dělat adrenalinový sporty, v mým případě je to teda jako v pohodě, protože Petr Zuska sám je lyžař, takže u nás se to jako tak striktně nedodržuje, a já dokonce jezdím na lyže třeba s mojí kolegyní Míšou Černou, což je baletní mistr, takže my jsme jako celkem nadšení lyžaři. Ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Předpokládám sjezdoví lyžaři.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Ano, ano. Já jsem teda i běžkoval jako dřív, teď už tolik ne, ale jako výbavu pořád mám. Je pravda, že já jsem napřed uměl lyžovat a pak jsem teprve začal tancovat, takže to bylo obráceně, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle, lyžujete na dost dobré úrovni koukám asi, ne?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Jako moje máma je lyžařská instruktorka, takže vlastně brácha taky má ty instruktorský zkoušky, takže vlastně ta tradice v tý rodině je.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, dostanete se letos?

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Dostanu, jedu, jedu no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vám přeju, ať si to užijete.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Už se těším moc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A samozřejmě divákům přeju, aby si užili představení, pod kterými bude podepsán Jan Kodet, a to si myslím, že je nasnadě přímo. Moc vám děkuju za dnešní návštěvu, ať se daří.

Jan KODET, choreograf, pedagog, baletní mistr
--------------------
Já vám taky děkuju, na shledanou.

 


Doslovný přepis pořadu
dodává firma NEWTON Media. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio