Posledním jídlem před dlouhým během nebo závodem by měla být ovesná kaše

4. červen 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Po zahřátí mléka přidáme jemné vločky. Ty velmi rychle absorbují tekutinu a jídlo máme za chvilku hotové

Necelé tři měsíce se účastníci unikátní rozhlasové reality show Návod na půlmaraton připravovali na svůj první velký závod. Nyní se postaví na start. V posledních dnech a hodinách už mnoho nenatrénují, ale zásadní roli hraje výživa.

Během závodního dne je skutečně nutné se správně stravovat. Podle výživového poradce Davida Kimmera z Jihočeské univerzity příjem energie závisí na hodině startu. Pokud závod startuje kolem poledne, posledním větším jídle by měla být snídaně. Vhodný je bílý jogurt s müsli a čerstvé ovoce. Porce může být o něco menší, protože bude následovat ještě jedna menší svačinka.

Přibližně hodinu a půl až dvě hodiny před startem si dejte menší porci ovesné kaše. Ta dodá potřebnou energii do začátku závodu. Připravte si ji jednoduše doma, aby obsahovala ideální kombinaci polysacharidů, bílkovin, zdravých tuků i jednoduchých cukrů.

Pokud závod startuje až v odpoledních nebo večerních hodinách, tak si po snídani dopřejte také dopolední svačinu v podobě kousku pečiva se šunkou a sýrem. Určitě nevynechávejte ani oběd, vhodným pokrmem je například ryba s bramborem, protože se jedná o lehké a dobře stravitelné jídlo.

Posledním jídlem před závodem by opět měla být menší porce ovesné kaše. Velmi důležité je během celého dne přijímat dostatečné množství tekutin, nejlépe obyčejné vody, která nám zajistí optimální hydrataci organismu.

Dva dny před závodem odpočívejte, na startu se nezapomeňte rozcvičit

Co se týče fyzičky, krátce před velkým závodem již běžci podle trenéra Lukáše Martinka nic nedoženou. To, co promeškali, je definitivně ztraceno a marnotratné trénování na poslední chvíli jenom zhorší kondici do závodu, nebo může vést dokonce k tomu, že kvůli únavě závodník ani nenastoupí.

Poslední týden byl pro účastníky Návodu na půlmaraton tedy celkem klidný. Po víkendovém volnu je čekalo pozvolné rozběhnutí, ale v žádném případě už dlouhé výběhy. Nyní jde hlavně o to vyladit fyzickou formu nadoraz.

Dva dny před samotným závodem by běžci měli být v naprostém klidu. Vhodné je zajít na masáž. V předvečer závodu se vyplatí pouze zařadit půlhodinové rozklusnutí a jít brzy spát, aby bylo tělo na velký den nachystáno na sto procent.

V den závodu je nutné se těsně před startem náležitě rozcvičit. Mnohem větší pozornost ale věnujte zmiňované výživě a příjmu tekutin.


Co si zapsali účastníci Návodu na půlmaraton v posledních dnech před závodem

Alena
Jdeme do finále. Hlavně, abych půlmaraton stihla uběhnout do tří hodin a dostala tu medaili. Jo, a doma jsou na mne nepříjemný, nedají mi najíst :-)

Na trati poznáte běžce Českého rozhlasu podle triček s logem Návodu na půlmaraton. Dámy poběží v růžové, pánové v zelené

Zdeněk
Už se nám to krátí. Jsem zvědavý, jak se poběží ve městě po asfaltu, to vlastně vůbec se Zbyňkem neznáme, pořád pobíháme jen po lese. Poslední dny nám to moc neběhalo, sice jsme plnili tréninkový plán, ale dost jsme se vlekli a nohy odmítaly spolupracovat se zbytkem těla. Tak uvidíme, ale na žádný pěkný čas to nevidím.

Lucie
Vyjížďky na kole jsem posunula směrem ke Kleti, pro vylepšení a udržení fyzičky potřebuji kopce. Potěšilo mě setkání se známou. Četla o mně v novinách a prý taky bude se sebou něco dělat, byla si zaběhat s dcerou, oprášila tenisovou raketu a vyrazila na kurt. Bezva pocit.

Petr
Hurá, je tady finále, poslední týden do startu. Tento týden to na mě nějak dolehlo. Připadal jsem si jak vymačkaný citrón. V pátek jsem byl totálně unavený a myslel jsem, že sobotní trénink budu dokonce muset zrušit, ale ráno jsem se probudil a byl jsem docela v pohodě. O to víc jsem si vychutnal nedělní masáž, vířivku a páru a načerpal síly na závěr přípravy.

NÁVOD NA PŮLMARATON – první reality show Českého rozhlasu České Budějovice. Účastníky sleduje Mária Pfeiferová, odborně vedou trenér Lukáš Martinek a výživový poradce David Kimmer. Všechny díly najdete zde.


Sedm dobrovolníků se připravuje na Mattoni 1/2Maraton České Budějovice, který se běží v sobotu 4. června 2016. Organizuje Runczech.

Lukáš Martinek a David Kimmer působí v Centru prevence civilizačních chorob Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Jejich výživové, pohybové a zdravotní poradenství tu můžete využít i vy.
Nerudova 53a, České Budějovice
pevná linka 389 037 845 – pouze v době ordinačních hodin
e-mail pro objednávky: centrumprevence@zsf.jcu.cz

autoři: pfr , David Kimmer‎ , Lukáš Martinek , Centrum prevence civilizačních chorob
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová