Pokrmy z jarní zeleniny jsou blahodárné pro náš organismus

21. květen 2014
02870600.jpeg

První jarní zeleninou jsou nejrůznější výhonky, klíčky a zelené bylinky, ředkvičky, hlávkové saláty, rebarbora, kedlubny, chřest anebo čekanka.

Glazovaná zelenina
Také se jí říká glazírovaná a často se objevuje na jídelních lístcích. Francouzský výraz glacé (čti glasé) znamená přelévat. V tradiční praxi se ve velmi silném vývaru často vyšlehaném s máslem pozvolna podusí zelenina. Na závěr se přidá trocha medu a bylinky.

Blanšírovaná zelenina
Blanšírovaná zelenina je spařená nebo povařená zelenina ale také ovoce. Takto upravená je lépe stravitelná a často hodnotnější než syrová. Krátkým spařením se totiž zastaví činnost enzymů. Spařování je nejdůležitější pro zeleninu do mrazáku.

Ředkvičky s tvarohem
Na plátky krájené nebo strouhané ředkvičky nejprve osolím a poté vmíchám do kysané smetany zahuštěné měkkým tvarohem. ak stačí jen přidat výraznou jarní pažitku nebo cibulovou nať a trochu hrubě pomletého pepře.

ředkvičky

Hlávkový salát
Hlávkový salát pěstovali a tudíž i konzumovali už starodávní Egypťané. Možná věděli, že jeho listy posilují srdce a nervy, zbavují náš organismus tak zvaných volných radikálů, řečeno srozumitelně posilují naši obranyschopnost.

Existuje sice několik možností jak hlávkový salát připravit tepelně, ale to se týká spíše salátu římského, který trochu připomíná čínské zelí. Jsem za to, že omytý a osušený nebo okapaný salát stačí jenom lehce přelít dresinkem a hned ho sníst. Zkuste variantu jemného olivového oleje a kvalitní sójové omáčky a trošku octa nebo klasicky rozpečenou slaninu krájenou na nitky a hořčicový dresink s vařeným vejcem. Ale i jogurt s koprem a bylinkovou solí salát dokáže pozměnit klasické recepty.

Kedlubny dušené a zadělávané
Kedlubnové oloupete a nastrouháte či nakrájíte na tenké nudličky. Při ochucení se používá cukr spolu se solí a kmín. Kedlubny pozvedne i trochu zázvoru a muškátového květu nebo oříšku. Pokud budete navíc kedlubny dusit na přepuštěném másle máte zaručenou základní lahodnost připravovaného pokrmu. Když využijete k úvodnímu osmažení olej, pak máslo přidejte během přípravy. Na lehké podlití a následné zadušení můžete využít vývar, mléko nebo smetanu ale i jejich kombinaci.

Kedlubny

Když budete připravovat přírodně dušené nechte chvilku dusit až se odpaří většina tekutiny a pak podávejte. Jestli si ale uděláte zadělávané pak nehte tekutiny v dušenině trochu více a vše zahustěte nejlépe instantní jíškou a pak zjemněte smetanou. Vždy by měla omáčka kedlubny spojovat a vázat a nikoli že vám budou v bílé omáčce plavat kousky kedluben.

Velmi důležité jsou při přípravě kedluben také zelené mladé lístky na šešulce brukve. Ty prosím nevyhazujte. Stačí je opláchnout a kratičce spařit vroucí vodou a pak nasekat do pokrmu nebo jím jídla zdobit. Bohužel v obchodech nám tuto možnost často prodejci odepřou neb kedlubny zcela listí zbavují.

A ještě jeden fígl na dušené kedlubničky. Do tuku na pánvi či v rendlíku dejte cukr a ten nechte v horku roztéct a zkaramelizovat a pak teprve přidejte kedlubny, koření a podlijte. A hlavně duste jenom krátce, aby byla zelenina na talíři ještě křehká a ne zcela rozměklá a tudíž nedobrá.

Kedlubnové variace
Co takhle vyzkoušet kombinaci kratičce osmažené jarní cibulky a pórku, rozpečené slaniny a k tomu samozřejmě stejnoměrné řezy brukve a když se vše krátce zadusí přidejte nudličky šunky, solidní dávku sekané petrželové natě a čerstvě uvařené těstoviny s trochou smetany. Samozřejmě, že můžete vše vylepšit chutí sýra.

Nejraději mám kedlubny ve směsi s pórkem, ředkvičkami, mladou cuketou a jarní cibulkou a třeba hráškem narychlo orestovaný na kvalitním oleji a pak zastříknutý vínem a ochucený zelenými bylinkami a mořskou solí. Takovéto rychlé křupavé ragú je dokonalá příloha k jakémukoliv kousku masa.

Chřest
Jedním z nejmocnějších a také nejzdravějších jarních výhonků je jisto jistě chřest. Je totiž přímo lékařsky prokázáno, že jeho pravidelná konzumace v čase jara má přímo zázračné účinky na naší regeneraci, na polepšení četných funkcí našich orgánů. Stejně jako každé méně známé surovině či potravině musí člověk jaksi přijít na chuť.

Bílý chřest sypaný polonézou

Čerstvý koupený chřest zařízněte čerstvě na spodní části a vložte do studené vody. Stejně jako takto osvěží květiny ve váze učiní i chřest před samotnou úpravou. Nejprve ho pak musíte oloupat, protože vlákna na jeho povrchu jsou pevná, a tudíž tvrdá. Výjimkou jsou chřestové hlavičky, prostě nejjemnější vrcholek výhonku. Pak přichází na řadu vaření, a to v osolené a oslazené vodě spolu s trochou másla. Pozor v knihách se často píše, že chřest máte vařit 15 i 20 minut. To je příliš, většinou stačí jenom 5 nebo 6 minut. Záleží na síle výhonků. Vrcholky chřestu se snažte nepotápět do vody, jsou tak jemné, že by se rozpadly. Prostě chřest je dobré vařit nastojato.

Při samotném vaření už by měl být připraven zvláštní sýrový dresink, protože dávat si na chřest třeba kupovanou tatarku bych považoval za mírně zvlčilé až nehorázné. Kvalitní, měkký tavený sýr šlehejte s trochou smetany v misce tak dlouho, až vznikne hladký krém, do něho přidejte nasekaný kopr a petrželovou nať a pokud vám někde ještě roste řeřicha, ani ta zvláštní chuť dresinku nepokazí.

Zelený chřest s holandskou omáčkou

Ještě teplý chřest pak klaďte na talíř a přelévejte chladným dresinkem a s kouskem tmavého či světlého toastu podávejte. Je tak trochu trend čili móda podávat předkrm coby vlažný nebo teplý salát. Je ale také možnost připravit tento pokrm jako večeři a klidně ho může doplnit kousek grilovaného masa, plátek vřelé šunky nebo jiná flákota.

Spustit audio
autor: Ivan Studený