Po čtvrt století čekání se v úterý konečně začal stavět obchvat Chýnova

29. září 2020 10:35

Přes Chýnov projede denně 15 tisíc aut, z toho 2500 nákladních. Stavba by měla být hotová do června 2022, obchvat bude dlouhý 3,6 kilometru, odvede z města velkou část dopravy a bude stát 262 milionů korun.

„Je to velmi významná, nikoliv jenom regionální stavba. Spojuje Tábor, Pelhřimov, případně Humpolec a nájezd na dálnici D1. Čas od času, když se z dálnice odklání provoz, se velmi často svádí pro kamiony z Humpolce na Chýnov. Silnice je extrémně vytížená. Městečko Chýnov je klikaté, pro kamiony je to komplikované, a o to je to nebezpečnější pro místní obyvatele. To, že se na to čekalo 25 let, je prostě špatné. Pro mě to byla stavba, (na) kterou jsem osobně dohlížel," řekl ČTK a Českému rozhlasu ministr dopravy Karel Havlíček.

Čtěte také

Ředitelství silnic a dálnic chtělo začít stavět obchvat už loni jaře, námitky do stavebního řízení ale podala žena, jíž poblíž trasy patří pozemky. Jihočeský krajský úřad pak musel rozhodnout o novém stavebním povolení, protože ministerstvo dopravy zjistilo v předchozím procesu povolování stavby formální chyby. Územní rozhodnutí získal obchvat v roce 2009.

„Ještě stále bojujeme s dílčími stavebními povoleními. Nemáme v právní moci odvodnění komunikace a stavební povolení na přeložky silnic druhé a třetí třídy," řekl dnes ČTK generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Bývalý starosta Chýnova, nyní zastupitel Pavel Eybert (ODS) dnes ČTK řekl, že pokud kraj tato povolení nevydá, může se celé povolovací řízení vrátit na začátek.

Podle měření z poloviny letošního června projelo Chýnovem 14.800 aut, z toho zhruba 2500 kamionů. Podle Eyberta někteří dopravci přešli z velkých nákladních vozů na menší dodávky.

„Už jsme možná ani nedoufali, že se tady u zahájení stavby obchvatu sejdeme. Provoz je tady skutečně hrozný, intenzita narůstá a pro bezpečnost občanů Chýnova je obchvat skutečně klíčový," řekl starosta Chýnova Ondřej Jaroš (SNK).

Obchvat povede jižně od města, z většiny po zemědělských pozemcích, poblíž zahrad a drobných hospodářství. Další část povede kolem obce Kladruby, kde vznikne i železniční most na trati Tábor - Horní Cerekev. První projekt na obchvat Chýnova je z roku 1940. Zůstal ale jen na papíře.

autor: Zdeněk Zajíček | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související