Oprava Negrelliho viaduktu se protáhne o půl roku

6. červen 2019 10:02

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu je ve své druhé polovině. Oproti původnímu plánu však bude modernizace za 1,44 miliardy korun dokončena s půlročním zpožděním, a to v červnu příštího roku.

Důvodem prodloužení prací je podle stavařů horší stav památkově chráněného objektu. Při dnešní prezentaci aktuálního stavu prací to řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Viadukt je součástí plánované trati k pražskému letišti.

"Zrekonstruovaný viadukt umožní zavedení traťové rychlosti 60 km/h a přispěje k výraznému zvýšení plynulosti i počtu vypravovaných vlaků. Do budoucna se zvažuje i využití prostor pod klenbami pro kulturní a společenské využití v pražském Karlíně," podotkl Kremlík.

Stavaři dnes ministrovi sdělili, že prodloužení rekonstrukce si vyžádal skutečný stav viaduktu, jehož některé části jsou v horším stavu, než se předpokládalo. Kremlík se tak dnes se šéfem stavební společnosti Hochtief, která se na stavbě podílí, Tomášem Korandou dohodl na termínu dokončení modernizace 1. června 2020.

Viadukt je opravován v délce téměř 1,5 kilometru. Práce zahrnují kompletní výměnu železničního svršku včetně technologických částí, výměnu 3,3 km kolejnic a zastaralého zabezpečovacího zařízení, sanaci základů a také rekonstrukci 99 kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Při stavbě musí být úplně rozebráno a znovu sestaveno 20 kleneb. Zlepšení podle stavařů pocítí i obyvatele okolní zástavby, díky položení antivibračních rohoží a nových výhybek by se měl snížit hluk.

V současnosti stavaři například přezdívají cihelné klenby u autobusového nádraží Florenc včetně souvisejících pilířů. V květnu pak osadili novou ocelovou konstrukci přes ulici Prvního pluku. Na Hrabovské větvi dokončili izolaci, litý asfalt a položení antivibračních rohoží. Během letních prázdnin budou práce pokračovat montáží nového mostu přes Křižíkovu ulici, což si vyžádá dopravní uzavírku.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisovi Negrellim.

autor: ČTK
Spustit audio