Od jihočeských silnic loni zmizelo 200 nelegálních billboardů. Odstraňování je ale komplikované a další poutače přibývají
Boj s nelegálními billboardy jde podle silničářů ztěžka. Ředitelství silnic a dálnic loni v Česku odstranilo od dálnic a silnic první třídy 717 nelegálních reklam. V celé republice jich ale stále zůstává asi 3700. Odstraňování je komplikované a další poutače navíc stále přibývají.
Na výpadovce z Českých Budějovic směrem k rakouským hranicím řidiči pořád míjejí desítky billboardů. I když se loni díky legislativní změně podařilo v celém kraji odstranit 62 nelegálních poutačů, stále je podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla jejich likvidace zdlouhavá. „Pořád máme podél komunikací tisíce reklamních zařízení. I kvůli tomu bychom uvítali zjednodušení pravidel pro odstraňování,“ uvádí.
Kvůli novele zákona musejí od loňska billboardy odstraňovat vlastníci pozemku, tedy stát, kraj nebo obce. Rozebrané poutače uskladňují ve svých prostorech, dokud si je majitel nevyzvedne. „Kapacity jsou omezené, protože je musíme v nezměněné podobě až tři měsíce uskladňovat,“ komentuje ředitelka jihočeské Správy a údržby silnic Andrea Jankovcová.
Teprve pak může správa na vlastní náklady billboard zlikvidovat. Loni její pracovníci odstranili od silnic nižších tříd v Jihočeském kraji 138 nelegálních poutačů. „92 billboardů se podařilo odstranit na vyzvání, majitelé si je odvezli sami na vlastní náklady,“ dodává Andrea Jankovcová.
Čtěte také
S nelegální reklamou se potýkají také města České Budějovice, Písek nebo Tábor. Podle místostarosty Radoslava Kacerovského z hnutí Tábor 2020 stojí na území města asi dvacet nepovolených velkých billboardů. „Nelegální reklama se tady objevuje v různé formě, přibývají například stojky na provozovny, často je majitelé dávají i doprostřed chodníků,“ popisuje.
Situace v Táboře se podle něj prozatím nezhoršuje. Důležité je pokusit se najít majitele reklam a domluvit se s nimi na odstranění. „Jednoduchý boj to rozhodně není. Někteří jednotlivci respektují pravidla, ale pak máme lidi, kteří se organizovaně zabývají umisťováním reklamy ve veřejném prostoru. A když se nám je podaří z jednoho místa dostat, tak samozřejmě hledají jiná místa a způsoby,“ říká Radoslav Kacerovský.
Namísto správců komunikací vyzýval až do konce roku 2023 vlastníky billboardů k odstranění krajský úřad. Od roku 2017 podle mluvčího kraje Davida Hockeho vydal stovky výzev. „Odstraněno bylo na 500 kusů billboardů, kdy více než devadesát procent z nich odstranili sami vlastníci. Často ale docházelo k pouhému přesunutí na jiné místo,“ zmiňuje. Krajský úřad momentálně žádnou evidenci nelegálních billboardů nevede.
Související
-
Českobudějovická radnice si na odstraňování nezákonných billboardů najme soukromou firmu
Ředitelství silnic a dálnic letos odstranilo vlastními silami pouze dva nelegální reklamní poutače. Přitom už platí novela zákona, která měla likvidaci výrazně usnadnit.
-
Jihočeští politici žádají nástroj pro boj s nelegálními billboardy. Přimělo je k tomu vyhrožování
Jihočeským politikům došla trpělivost s nelegálními billboardy u silnic. Zareagovali na případ mladíka z Lišova, kterému otevřeně vyhrožovali majitelé reklamní firmy.
-
Budějovická radnice se chce zbavit vizuálního smogu, vydala manuál pro podnikatele a majitele domů
Po Brnu nebo Znojmu mají svůj reklamní manuál i České Budějovice. Radnice ho zveřejnila na webových stránkách. Cílem je, aby z centra a okolí zmizel takzvaný vizuální smog.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rusko na Ukrajině vítězí jen v Trumpově hlavě. Netvrdí to ani provládní blogeři, píše ruský novinář
-
Starostové nemohou být novou hlavní protiváhou Babiše, říká politolog. Jejich voliči jsou neloajální
-
ŽIVĚ: Hokejisté pražské Sparty hostí ve čtvrtfinále Třinec. Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
Rádio Svobodná Evropa vysílá nezávislé zpravodajství a to se Trumpovi nehodí, míní Klvaňa