Neustále zkoumá vztah muže a ženy. Miro Švolík přivezl něhu i přísnou geometrii

Slovenský fotograf Miro Švolík na snímku z roku 2013
Slovenský fotograf Miro Švolík na snímku z roku 2013

Patří k předním představitelům takzvané slovenské Nové vlny. Do Českých Budějovic se fotograf Miro Švolík vrátil samostatnou autorskou výstavou po téměř čtrnácti letech.

Po celou dobu je ale spjatý se Dny slovenské kultury, protože pomáhal organizovat výstavy svých souputníků, jakými jsou třeba Tono Stano nebo Vasil Stanko.

Svou vlastní výstavu v českobudějovické radniční síni teď nazval Hovory k sobě. „Ty fotografie vyjadřují můj současný stav myšlení, a to je něco, co jsem se snažil vždycky ve fotografii sdělovat,“ říká.

Na výstavě představuje dvě série, jedna je velice aktuální, druhá starší. „Dělí je od sebe asi sedm nebo osm let, ale jedna série jakoby předchází tu druhou, bez jedné by nevznikla druhá, co se týče vizuálního a formálního obsahu. Dramaturgicky to také vyplynulo z velikosti galerie, obě sem přesně sedly jako ulité,“ vysvětluje.

První série nabízí fotografické koláže, kterým dominují ženy, velké výřezy ženského těla a muž, který se snaží ženu dobýt „Nebo změnit, přizpůsobit si, ale nemá šanci. To byla taková ústřední myšlenka,“ dodává s úsměvem Miro Švolík.

Jindra Čapek dokončil ilustrace k novodobé foglarovce Davida Jana Žáka a začíná pracovat na Pinocchiovi

Ilustrátor Jindřich Čapek

Jindra Čapek svými kresbami doplnil více než 70 knižních titulů, od pohádek po literaturu faktu. Převážná většina jich vyšla v německých a švýcarských vydavatelstvích, protože ilustrátor vyrůstal ve Švýcarsku.

„Když s někým mluvím, většinou mají lidé dojem, že to vzniklo neskutečně lehko, spontánně, ale skutečnost je taková, že to je dřina, makačka. Ty věci přicházejí od prvotních nápadů, které rozskicovávám, vytvářím neskutečné množství možností a potom realizuji tak, aby to bylo co nejdokonalejší z mého hlediska. Nemůžu pustit nic, s čím bych se neztotožnil,“ komentuje.

V druhé sérii jsou opět fotografické koláže, ale velmi geometrické a také překvapivě někdy hodně barevné. „Je to kombinace, černobílá a barevná, velké dominantní červené kruhy a bílé trojúhelníky, ale kdybych ty tvary zpersonifikoval, tak jsou to osobní příběhy,“ doplňuje Miro Švolík.

Jeho výstava je součástí Dnů slovenské kultury v Českých Budějovicích a potrvá do 15. března.

Rozhovor s Miro Švolíkem natočila Pavla Kuchtová pro kulturní magazín Kavárna. Dále pořad nabízí hudební tip Martina Schustera, reportážní ohlédnutí za koncertem Miroslava Palečka a pozvánku na výstavu Adolfa Borna.

Spustit audio

Související