Nejstarší železniční trať Středočeského kraje vedla lánskou oborou

22. listopad 2018

Železniční doprava má na území Středočeského kraje historii dlouhou už téměř 200 let. A dochovaly se i pozůstatky po zapomenuté koněspřežné trati, která vedla křivoklátskými lesy. Do železničního pravěku se vydal bádat Jaroslav Mareš.

V křivoklátských lesích se nacházejí pozůstatky vůbec nejstarší železniční tratě v našem kraji. První železnice vznikla v Anglii. První železnice v kontinentální Evropě byla koněspřežka z Českých Budějovic do Lince a hned druhá byla lánská koněspřežka.

O koncesi na její výstavbu požádali hrabě Kašpar Šternberk a hrabě Eugen Vrbna v roce 1825. Právo k postavení dráhy získali o dva roky později a rozběhla se výstavba. Získali koncesi na trať z pražských Dejvic přes Kladno, Stochov, Zbečno a Liblín do Plzně. První traťový úsek mezi Prahou a Kladnem se otevřel v roce 1830. O tři roky později se výstavba zastavila právě tady v křivoklátských lesích v roce 1833.

U hájovny Píně na okraji lánské obory je něco, co na první pohled vypadá jako lesní cesta, ale zatímco jiné lesní cesty kopírují terén, tahle je zahloubená. Vlaky tažené koňmi jezdily na celém úseku tratě jen jediný rok. V roce 1834 se provoz zastavil. O dva roky později koupili dráhu Fürstenberkové a na dvanácti kilometrech vozili dříví z křivoklátských lesů. V roce 1839 zrušil císař povinnost postavit dráhu až do Plzně.

Jako koněspřežka fungovala dráha v křivoklátských lesích do roku 1873. Mezitím už byla její část blíže ku Praze přestavěna na parní provoz a známe ji pod jménem buštěhradská. Kromě traťového zářezu se v lesích dochovaly i některé stavby. Jednou z nich je budova bývalé železniční stanice Píně, nyní hájovna. Kromě téhle budovy se dochovala ještě staniční budova v nedalekých Lánech. Pro zájemce o výlet má číslo popisné 10.

 

Spustit audio