Nejčastějším viníkem závad zahradní techniky je palivo

6. srpen 2020

Nemůžete nastartovat zahradní sekačku, křovinořez nebo motorovou pilu, i když jste nezanedbali údržbu? Na vině může být palivo, které stojí za nejčastějšími závadami zahradní techniky.

Pozor na to, jaké palivo se kupuje, kde je skladováno a jak dlouho je v nádržích jednotlivých strojů, by si měli dát všichni majitelé zahradní techniky. Na nejčastější otázky spojené s palivem odpovídá Michal Zbráš, servisní technik a prodejce zahradní techniky v Plzni na Roudné.

Zahradní stroje většinou fungují na Natural 95. Jak dlouho tento benzín vydrží?

Všichni výrobci zahradní techniky tvrdí, že po natankování maximálně jeden měsíc.

Vhodný postup je tedy nakupovat do malých kanystrů a zvažovat, kolik benzínu spálím?

Ano. Je možnost koupit do benzínu nejrůznější aditiva, ale jeho výdrž se liší výrobcem.

A co se stane se starým benzínem v kanystru nebo nádrži třeba po měsíci?

Většinou přestává hořet, a tak nejsme schopni nastartovat pilu, křovinořez nebo sekačku na trávu. Je to dáno tím, z čeho se Natural 95 skládá. Je samozřejmě z benzínu, ale i dalších ekologických přídavků, které nasávají vlhkost. Nejpodstatnější je řepka, která zalepuje palivové filtry, karburátory a drží se i po povrchu celé nádrže.

Zpravidla se musí celý stroj rozebrat, vymýt a vyčistit. Pokud palivový filtr nezachytí tuto složku – maz. Když to zvládne, stačí filtr vyměnit a přidat vhodná aditiva. Většinou se ale tento maz dostane do karburátoru. Jde tam stále více vzduchu a méně paliva, vznikne chudá směs a motor se může i přidřít. Oprava je pak drahá.

Na gumové části, hadičky a těsnění nemá biosložka v Naturalu 95 vliv?

Fenolová složka v benzínu většinou gumové části rozleptává. Nejvíce membrány v karburátoru. Hadičky se bud rozleptají nebo ztvrdnou. Záleží, z jakého jsou materiálu. Někdy je tato složka může i rozpustit.

Ne všechna aditiva fungují stejně dobře. Co posluchačům doporučujete? Pokus – omyl nebo kupovat benzín po decilitrech?

Jako palivo kupovat ověřené 100 oktanové benzíny, které tyto problémy nedělají. Jsou sice dražší, ale máme vyzkoušeno, že bez problémů vydrží v kanystru nebo nádrži i tři měsíce.

Vyplatí se tedy si připlatit 3 Kč až 4 Kč na 100 oktanový benzín?

Běžná oprava zalepené sekačky stojí 600 Kč až 700 Kč. U zalepených karburátorů, kde je nutná jejich výměna, vyjde oprava na částku od 1000 Kč do 3000 Kč. Investice do dražšího benzínu bez biosložky se tedy vyplatí.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio