Na scéně vana pro očistu i rituální oběť. Jihočeské divadlo netradičně pojalo operu La traviata

30. říjen 2017

Na příběh velké nešťastné lásky vsadil operní soubor Jihočeského divadla. Na scéně Domu kultury Metropol v Českých Budějovicích uvádí operu La traviata, kterou složil Guiseppe Verdi. V titulní roli se střídají uznávaná španělská pěvkyně Maria Bisso a Marie Fajtová, sólistka Národního divadla.

Režisérka Veronika Poldauf Riedlbauchová představuje hlavní hrdinku Violettu Valéry, pařížskou kurtizánu, z poněkud jiného úhlu. Nechává diváky nahlédnout do zákoutí její duše. Prožijí s ní čistou lásku k mladému Alfredovi i měnící se vztah k jeho otci.

„La traviata je jedna z nejemocionálnějších oper. Tento titul láká diváky a patří mezi nejosobitější díla Guiseppe Verdiho,“ říká dramaturg František Řihout.

Inscenace je podle něj velmi moderní. „Vznikla zvláštní choreografická opera. Ukazuje možnosti divadla, které jsou jedinečné a žádné jiné médium je nemá,“ popisuje. Scéna je minimalistická s jedním objektem, který plní různé funkce, a výraznými kostýmy.

Režisérku označuje František Řihout za básnířku jeviště. „Nejenom, že sama píše poezii, ale umí ji vytvářet i na jevišti. Ta inscenace je z mého pohledu netradiční, více poetická, než jsme zvyklí. Je až na pomezí choreografického divadla, kdy gesta mají určité leitmotivy podle hudby, a to je opravdu něco mimořádného,“ dodává.

Hlavní mužskou roli ztvárnil talentovaný slovenský pěvec Peter Malý. „Pro mě je Alfredo nejvyspělejší postavou, kterou jsem dosud zpíval. Je to zodpovědnost. Každý režisér má svůj rukopis a s Veronikou Riedlbauchovou jsme si sedli, pro mě to byla pozitivní spolupráce,“ komentoval.

Extravagantní, obrazivá, plná emocí

Pěvec Svatopluk Sem, který se představuje jako otec Alfreda, se k roli vrátil už po několikáté. Říká ale, že tato inscenace La traviaty je režijně úplně odlišná, trochu extravagantní.

Podle režisérky Veroniky Poldauf Riedlbauchové tvůrci zvolili výrazné téma - téma očisty a oběti, velké lásky, pro kterou hrdinka obětuje všechno. „To téma ovlivnilo i celý vizuální koncept, takže máme na scéně velikou vanu, která nám umožňuje tu očistu i rituální oběť,“ vysvětluje.

Dodává, že ráda pracuje s fyzickým divadlem a kombinuje různé složky. „Tato opera je k tomu ideální. Přizvala jsem dva sólisty baletu, kteří znázorňují symbolickou rovinu příběhu. Celý prostor je pro nás vnitřním světem Violetty, takže se pohybujeme na hranici mezi reálnem a surreálnem. Je to hodně obrazivé, netradiční pojetí, ale doufám plné emocí,“ uzavírá.

V netradičním pojetí uvádí Jihočeské divadlo operu La traviata. Inscenaci režírovala Veronila Poldauf Riedlbauchová

Na premiéře opery La traviata byl kulturní magazín Kavárna. Dále díky němu můžete nahlédnout na jeviště a do šaten při Rozhlasové tančírně. Dozvíte se také, s čím přijíždí do Českých Budějovic kapela Chinaski, a jak hudební redaktor Martin Schuster hodnotí album Diamonds Eltona Johna.
Celý pořad si poslechněte zde.

Spustit audio