Na jihu Čech je pět nových kulturních památek, patří mezi ně Hardtmuthova vila a dva mosty

24. únor 2023 11:39

Ministerstvo kultury zařadilo na seznam pět nových kulturních památek z jižních Čech. Jsou to Hardtmuthova vila v Českých Budějovicích, návesní kaple v Herbertově, kovárna v Číčenicích na Strakonicku, Nový most v Písku a železniční most přes řeku Lužnici na trase Tábor – Bechyně.

V jižních Čechách je v současné době 5100 kulturních památek, jak uvedli památkáři v tiskové zprávě. Ministerstvo kultury zařadilo další památky na seznam na základě jejich návrhů.

Neobarokní Hardtmuthovu vilu si nechal v Českých Budějovicích postavit průmyslník a stavitel Franz Hardtmuth v roce 1911 stavitelem Johannem Stepanem. „Svou kvalitou dodnes vysoce převyšuje regionální poměry. Jde o naprostou špičku mezi předválečnými vilami, co se týče velikosti stavby, luxusního komfortu technického vybavení i míry dochování původních konstrukcí a materiálů,“ popsal ředitel Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích Daniel Šnejd.

Návesní kaple v Herbertově na Českokrumlovsku je jednou z mála staveb, které se dochovaly z původní zástavby 42 domů. Zůstaly pouze dvě usedlosti a kaple, postavená po roce 1826. Díky tomu, že je kaple nyní kulturní památkou, připravuje její majitel, město Vyšší Brod, rekonstrukci.

Čtěte také

Další novou kulturní památkou v kraji je most s válcovým jezem a malou vodní elektrárnou v Písku z let 1938 až 1941. „Most i elektrárnu navrhl představitel českého funkcionalismu architekt Adolf Benš, který projektoval i odbavovací halu letiště na pražské Ruzyni,“ připomněla památkářka Jana Štorková.

Areál usedlosti s kovárnou na číčenické návsi vznikl patrně v 18. století. Památkově nejhodnotnější částí je kovárna s obydlím tovaryše. Jde o ukázku zázemí řemeslnického živnostníka z 19. století.

Železniční ocelový most přes řeku Lužnici v Táboře z let 1902 až 1903 je podle památkářů velkorysou stavbou, která je součástí první elektrifikované dráhy v Rakousku–Uhersku a je spjatá s dílem Františka Křižíka. Jde o jeden z posledních takzvaných příhradových mostů se zachovanými původními ocelovými i zděnými konstrukcemi na tratích v Česku.

zdroj: ČTK
Spustit audio

Související