Na hladinu Lipna se vrátily přívozy. Za jízdu si ale cestující mírně připlatí
Lipenskem zase zní vždy v celou hodinu známé houkání. Dva ze tří přívozů už krátí cestu přes přehradu výletníkům i místním. Ten nejstarší, hornoplánský, spustí na vodu až na začátku června. Tým kolem kapitána Karla Kukačky dokončuje generální opravu.
„Teď chlapi pokračují na palubě, dávají prkna na podlahu a já jsem ve strojovně a připravuji centrální mazání, chladicí systém, hydraulický systém,“ líčí kapitán hornoplánského přívozu Karel Kukačka.
Oprava je největší za posledních padesát let. „Nastoupila firma, která vyměnila celou obšívku, to znamená dno, celou palubu. Udělali jsme zásadní změny, co se týče kormidelny. Potom nastoupili elektrikáři, zámečníci, kteří připravovali tu novou kormidelnu, my jsme mezitím dělali kormidla, ucpávky, ložiska, motor i strojní věci,“ vypráví kapitán.
Teď už přívoz Pionýr v Horní Plané září čerstvými barvami. „Chtěl bych, abychom loď do konce května připravili na provoz,“ dodává Karel Kukačka. Investice vyšla na pět milionů korun.
I kvůli vyšším cenám energií a pohonných hmot podraží jízdné. „Navýšili jsme o pět korun osoby a o pět korun jízdní kola. Původně osoba stála 15 korun, dneska stojí 20 korun, stejně tak kolo. Takže cyklista, který jel za 30 korun, teď pojede za 40 korun. Osobní vůz zůstává stále stejný, tam se pouze připlácí za osobu,“ uvádí vedoucí hospodářsko-správního odboru Horní Plané Petr Tahotný.
Už více než měsíc je na hladině přívoz Hraničář ve Frymburku. Jeho provozovatel Antonín Labaj přes zimu také udělal základní úpravy. „Na převozu jsme provedli rekonstrukce staronových hřídelí, dále opravu hydraulického zařízení a velkou opravu motoru. Vyšlo nás to zhruba na 250 tisíc korun,“ říká.
Čtěte také
I tady museli navýšit cenu jízdného. „Cena jízdného se zvýšila pro pěší o pět korun, pro kolo o pět korun, vozidla jsme zdražili také o pět korun,“ vyjmenovává Antonín Labaj.
Přívoz už využívají první pasažéři. „Jsme tady s babičkou a miminkem, babička teď hlídá, tak se jedeme projet na kolech a zkrátíme si to na druhou stranu. Přívozem jedeme poprvé, tak jsme zvědaví,“ svěřuje se Radka Smotlachová, která dorazila s rodinou k Lipnu z Hradce Králové.
Provoz zahájil už také přívoz mezi Dolní Vltavicí a Kyselovem. Přívozy jsou turistickou atrakcí, ale zároveň je využívají při svých cestách místní obyvatelé dojíždějící za prací na druhou stranu nádrže.
V minulé sezoně zaznamenali provozovatelé úbytek cestujících. Mohlo za to chladnější letní počasí, koronavirová omezení i nedostatek zahraničních turistů.
Související
-
Provozovatelům přívozů na Lipně schází kapitáni. Mladé uchazeče odrazují náročné zkoušky
Přes tisíc lidí za den i teď po konci letní sezóny přepraví přívoz z Horní Plané do Bližší Lhoty na přehradě Lipno. Lipenským lodním dopravcům přitom scházejí kapitáni.
-
U Lipna vyroste další velký apartmánový komplex. Na poloostrově ho začne budovat rakouský investor
Více než sto domů, ale i přístaviště pro 40 lodí. U Lipna vznikne nová luxusní rekreační vesnička. Má jít o zatím největší developerský projekt mimo obec Lipno nad Vltavou.
-
Pandemie odstartovala enormní zájem o dovolenou v karavanu. Na Lipensku vznikají nová místa pro vozy
Na Lipensko míří stále víc karavanů. Turisté se často kvůli koronaviru bojí potkávat s více lidmi v hotelech, a tak volí větší soukromí a bezpečnost v obytném voze.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Analytik: Evropa za jednacím stolem sedět nebude. O míru na Ukrajině budou rozhodovat Trump a Putin
-
Požární poplach jsme neslyšeli, popisují hosté hotelu, kde zemřelo 76 lidí. V Turecku už zadrželi devět osob
-
Případ učitelky, která popírala ruské válečné zločiny, se vrací na začátek. Nejvyšší soud zrušil verdikt
-
Trump slibuje vyslat astronauty na Mars. Za jeho prezidentství se to ale podle expertů nestihne