Musíme zprovoznit všechno, co máme. Jihočeské letiště dokončuje přípravy na očekávané lety k moři

17. únor 2023

Dlouholetý sen se s pravděpodobností blížící se jistotě stane skutečností. Z Jihočeského letiště v Plané u Českých Budějovic se bude už letos o prázdninách odlétat na dovolenou. Konkrétně do turecké Antalye, na řecký Rhodos a jak oznámila cestovní kancelář, která první zájezdy do oblíbených destinací prodává, pro velký zájem přibyla i Kréta.

Už se dokonce ví, kdy tyto sezónní, přesto pravidelné, linky budou vzlétat k jihočeské obloze. Na ostrov Rhodos letadlo zamíří v pondělí, do Turecka ve středu a Krétě je určena neděle. K dosavadní tisícovce mezinárodních letů ročně tak od srpna přibydou v Českých Budějovicích další vzlety a přistání.

Tomu ale musí předcházet ještě řada kroků. „My stále doděláváme certifikaci. Proto termíny odletů začínají až v srpnu. Musíme dokumentačně vše dořešit s Úřadem pro civilní letectví,“ potvrzuje tisková mluvčí Jihočeského letiště České Budějovice Martina Vodičková.

Mluvčí Jihočeského letiště Martina Vodičková

I srpen 2023 je ale výhrou, protože ještě loni v červnu se mluvilo o tom, že se na zahraniční dovolenou bude z jihu Čech létat někdy za tři roky. „Díky Jihočeskému kraji, jedinému současnému akcionáři, a díky politickému jednání hejtmana Martina Kuby se vše podařilo velmi urychlit,“ zdůrazňuje mluvčí.

Základní certifikace, kterou je potřeba dokončit, se týká takzvaného AFIS/IFR. „Letiště má zatím licenci na AFIS, což znamená, že už teď k nám mohou létat letadla s rozpětím křídel do 36 metrů, což je třeba Boeing 737 nebo Airbus 320 a 321. Ale mohou létat jen za pěkného počasí. Aby sem mohla kdykoliv, potřebujeme navigaci. My tu technologii máme, takže teď se jenom certifikuje. A zároveň se s Řízením letového provozu domlouváme, jakým způsobem k nám budou letadla naváděna,“ vysvětluje Martina Vodičková.

Jihočeské letiště podle ní disponuje dostatečným množstvím slotů, tedy míst pro letadla, přistávací plocha je v pořádku, navigace připravena.

Trénink na velká letadla

Další důležitou položkou je personál. „Pracujeme na tom dlouhodobě, lidé jsou vycvičení, týmy jsou připravené. Ale protože jsme takhle velká letadla dosud neodbavovali – a Boeing 737 MAX, který bude zajišťovat charterové lety, pobere 190 pasažérů – musíme se to naučit. Musíme zprovoznit všechno, co máme,“ říká Martina Vodičková.

Letištní týmy musejí prodělat křest ohněm. „Musíme vědět, že to dáme. Že v hodině H, kterou máme na to, abychom z letadla, které přistane, vyvedli lidi, letadlo uklidili a nalodili nové pasažéry, všechno stihneme. A že ty cestující budeme mít včas zkontrolované, bezpečnostně prověřené, odbavené,“ popisuje mluvčí.

Vedle lidských zdrojů potřebuje letiště také rentgeny, zavazadlové vozíky nebo odbavovací software. „Společnost, která lety provozuje, si sama řekne, jaký počítačový program bude chtít používat. A my naše týmy pošleme na letiště, kde s takovým systémem pracují. Máme velmi dobrou spolupráci s Brnem, Pardubicemi nebo Prahou, kde týmy projdou výcvikem a my se od nich můžeme mnohému naučit,“ dodává Martina Vodičková.

Čtěte také

Na leteckou dopravu se ale váže i transfer na letiště a parkování. „Jestli něčeho máme dost, tak je to místo. Máme rozsáhlé parkovací plochy a pro letošní zaváděcí sezónu jsme přichystali možnost parkování zdarma,“ ujišťuje mluvčí Jihočeského letiště. V Českých Budějovicích bude tedy možné přijet na letiště autem, vyndat kufry a za čtrnáct dní si je znovu strčit do vlastního auta a bez dalších nákladů odjet domů.

Co však zatím jihočeští dovolenkáři čekat nemohou, to jsou refresh zóny a free shopy známé z velkých mezinárodních letišť. „My opravdu začínáme. Tři lety týdně budou znamenat tři a půl tisíce pasažérů za sezónu a musíme vzít v úvahu, že tomu, kdo by u nás chtěl mít obchůdek, se to musí vyplatit,“ komentuje Martina Vodičková.

Nicméně výhodou pro cestující na regionálním letišti je podle ní rodinné prostředí. „Tady nejste mravenec ztracený v davu, ale člověk, o kterého se pečuje. Určitě budete mít možnost dát si kávu, obloženou housku a podobně. Velkou výhodou regionálního letiště je také to, že odbavení jde ráz na ráz,“ říká. A tak si možná vystačíme se snídaní doma a obědem až u moře.

A jaké mezinárodní kódy Jihočeské letiště má, kolik letadel a cestujících pojme, jak a na čem se tu létá teď a kam až sahá jeho historie? Celý rozhovor s mluvčí Martinou Vodičkovou si poslechněte online.

Spustit audio

Související