Moc a šílenství. Jihočeské divadlo poprvé ve své historii uvádí Verdiho operu Nabucco
Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích zařadilo na repertoár operu Giuseppe Verdiho Nabucco. Starozákonní příběh o osvobození Židů z babylónského zajetí je jednou z nejznámějších a nejuváděnějších oper.
Jihočeské divadlo ale nastudovalo Nabucca vůbec poprvé, ve své stoleté historii ho dosud nikdo neuvádělo. Možná i proto, že vyžaduje velký sbor.
Ten je teď podle dramaturga opery Františka Řihouta v dobré kondici. „Všichni Nabucca znají, ale málokdo ho viděl celého. Ten sbor Leť, myšlenko, na zlatých křídlech vánku je tak slavný a hraný v nejrůznějších provedeních, že trochu zastiňuje tu operu,“ říká.
„Je to Verdiho třetí opera, tedy velmi raná, ale zároveň víme, že jsme v roce 2020, takže musíme udělat operu, která scénickými prostředky ladí s tímto letopočtem, ne s letopočtem 1842, kdy v La Scale měl Nabucco premiéru,“ dodává.
A to byl úkol pro režisérku Veroniku Poldauf Riedelbauchovou. „Akcentovali jsme téma touhy po moci. Objevuje se tam moc v dvojím pojetí – jako moc duchovní, vnitřní, pozitivní a moc světská, diktátorská, vůdcovská, se kterou souvisí nesvoboda. S tím je spojené téma šílenství, protože v momentě, kdy se Nabucco dostane k moci a má pocit, že už může všechno, zešílí,“ popisuje.
Čtěte také
Také proto se v představení objevuje šašek a blázen. „Téma bláznovství je tam intenzivně přítomné a zároveň se slovo blázen velmi často objevuje v libretu. A ano, diktátoři a vůdci jsou také trochu jako šašci,“ vysvětluje Veronika Poldauf Riedelbauchová.
Scéna je podle ní symbolická. „Je obrazem vnitřního stavu tématu a postav. Protože akcentujeme téma šílenství, nějakým způsobem ho zhmotňuje, je minimalistická, pracuje se znakovostí. Také nás fascinuje téma válečné kořisti, protože Nabucco byl výrazný válečník, slovo kořist je intenzivně přítomno v libretu a motiv je zhmotňován do scénografie,“ doplňuje režisérka.
Operu Nabucco v novodobém pojetí Jihočeského divadla představuje kulturní magazín Kavárna. Dále pořad přináší ohlédnutí za koncertem Swing Bandu Tábor v sále budějovického rozhlasu, představuje audioknihu Petry Soukupové a přidává tip na román Bianky Bellové Mona.
Související
-
Divadelní Bouda v Českých Budějovicích měla úspěch, návštěvnost dosáhla 94 procent
Technici už rozebrali Boudu na Mariánském náměstí v Českých Budějovicích. Dočasná divadelní budova tu stála od poloviny listopadu minulého roku, teď po ní není ani památky.
-
Sezóna na otáčivém hledišti byla rekordní. Pro zastaralou scénu je to ale příliš velký nápor
Rekordní byla letošní sezóna na otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Jihočeské divadlo naplánovalo celkem 98 představení a díky příznivému počasí mohlo odehrát 96 z nich.
-
O lidech, kteří kvůli Temelínu přišli o domov, vypráví Rybí krev v Jihočeském divadle
Své domy museli opustit kvůli stavbě jaderné elektrárny Temelín. Bagry srovnaly vesnice se zemí a lidem dodnes zůstaly šrámy na duši. O tom je nová hra Jihočeského divadla.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.