Místo vlaků cyklisté. Železniční trať mezi Nemanicemi a Ševětínem chce kraj v budoucnu proměnit v cyklostezku
Nová cyklostezka má propojit okraj Českých Budějovic s turistickou oblastí Veselska. Vznikla by na železniční trati mezi Nemanicemi a Ševětínem. Správa železnic totiž připravuje v úseku stavbu koridoru, který povede jinudy. A Jihočeský kraj usiluje o to, aby současná trať potom sloužila pro rekreační účely.
Po železniční trati u Nemanic na Českobudějovicku momentálně jezdí například rychlíky do Prahy. Za pár let by vlaky mohli vystřídat cyklisté. „Toto by byla bezpečná trasa, která má obrovský turistický potenciál. Je relativně dlouhá a dostanete se po ní do oblasti Veselska a pískoven,“ říká ředitel nadace Jihočeské cyklostezky Jan Vlášek.
„Po tom starém drážním tělese by se cyklostezka vinula, klikatila by se lesy mezi Hlubokou a Ševětínem. Délka je zhruba šestnáct kilometrů. Pokud by byla zachována niveleta, to znamená, že by nebyly zasypány různé zářezy, tak by i stoupání a klesání bylo hodně mírné a byla by to prakticky rovinná cyklostezka,“ dodává.
Vybudování stezky na železniční trati by podle Jana Vláška vyřešilo například problém s majetkoprávními vztahy. „Ono to finančně nevychází zase o tolik levněji, ale zásadní je, že pozemek od začátku do konce patří státu. Neřešíte soukromé vlastníky a další problémy, které často dost komplikují plánování a budování cyklostezek,“ vysvětluje.
Když se teď chtějí cyklisté dostat z Českých Budějovic do Ševětína a okolí, je to poměrně nepohodlné. „Nejrychlejší cesta je po bývalé silnici první třídy, dneska druhé třídy, případně potom zadní cestou přes Libníč. To ale nejsou zrovna bezpečné trasy,“ potvrzuje Jan Vlášek.
Čtěte také
Stavba cyklostezky na bývalé železniční trati není žádnou novinkou. „Trend budování stezek na drážním tělese není nový a v našem regionu je jich vícero, v katastru Veselí nad Lužnicí nebo mezi Středočeským a Jihočeským krajem na Voticku,“ zmiňuje Jan Vlášek.
Jihočeský hejtman Martin Kuba z ODS chce se zástupci Správy železnic v nejbližší době probrat technické možnosti stavby. „Bude to záležet na tom, jestli najdeme technické řešení, protože trať je často v zářezu, znamenalo by to obrovské přesuny hmot, které jsou teď započítané do projektu. Všechny varianty posoudíme, naše týmy se sejdou a budeme řešit, jestli by to bylo technicky a ekonomicky proveditelné. Že by to bylo atraktivní, je úplně jasné,“ komentuje.
Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Frýbová potvrzuje, že vybudování cyklostezky mezi Nemanicemi a Ševětínem na Českobudějovicku je možné. „V dotčeném úseku zůstane výškové uspořádání terénu v původním stavu právě z důvodu možné realizace cyklostezky,“ říká.
Celková investice na vybudování cyklostezky bude známá až po posouzení všech technických variant.
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Český chovatel vyváží tisíce zvířat do tajemného zařízení v Indii. Úřady nemají jasno, co se s nimi děje
-
Chtějí se zbavit demokracie, nenávidí Katedrálu. Co přesně vadí stoupencům hnutí Dark Enlightenment?
-
Zmrazené platy soudců. Podle rozsudku z Ostravy jednala vláda v rozporu s evropským právem
-
Americký úder na Írán by vedl k eskalaci. Vyloučit nelze ani zásah Británie či Francie, míní expert