Ministerstvo doporučuje v době covidu slovní hodnocení žáků, většina jihočeských škol ale zůstává u známek
Za týden dostanou děti pololetní vysvědčení. A ředitelé řeší, jak budou hodnotit žáky a studenty. Ve stejný čas totiž kvůli pandemii koronaviru někteří chodili do školy, zatímco jiní se učili na dálku.
„Dostáváme slovní hodnocení, ale ne známky. Je to výhoda v tom, že pochopíme, v čem se máme zlepšit,“ popisuje Johanka, žákyně soukromé základní školy ve Volyni na Strakonicku.
Ta slovně žáky hodnotí od svého založení. Žáci navíc každý týden hodnotí i sami sebe. „Já jsem za minulý týden napsal, že se mi povedla matika,“ vzpomíná žák Jenda.
Vypracovat slovní hodnocení pro vysvědčení zabere podle předsedkyně spolku Jany Křišťanové více času. „Musíme o tom přemýšlet, žáka pozorovat celý půlrok, abychom obsáhli, co se dělo od září do ledna, abychom mohli zaznamenat pokrok. Opravdu rozepíšu, jestli umí vyjmenovaná slova, slovní druhy, tomu žákovi dám konkrétní zpětnou vazbu,“ vysvětluje.
Čtěte také
Většina základních škol v Jihočeském kraji i během koronavirové pandemie známkuje žáky tradičním způsobem. „Slovní hodnocení bylo doporučeno školní inspekcí i ministerstvem, zvláště v době distanční výuky, nicméně můj názor je takový, že k tomu musí člověk dospět nějakou zkušeností. Je to zdlouhavý proces, proto většina škol zůstala u známkování,“ komentuje regionální zástupkyně Asociace ředitelů základních škol jižní Čechy Blanka Vlasáková.
Slovní hodnocení není podle ředitelky prachatického gymnázia Jany Dejmkové vhodné ani pro jejich studenty. „Na naší škole, zejména na osmiletém gymnáziu, jsou děti založené výkonově. Spíše volají po nějakém přesném změření a myslím, že podobně jsou nastaveni i jejich rodiče. Z takových těch drobných pokusů vyplývalo, že když student přinesl nějakou formu slovního hodnocení, tak rodič chtěl vědět, co je to za známku,“ líčí.
Prachatické gymnázium o slovním hodnocení letos neuvažovalo také z toho důvodu, že učitele ani studenty netrápily časté karantény a v loňském školním roce dobře zvládli distanční výuku.
Související
-
Jedničky a splněné plány. Tyto motivace bychom měli podle odborníků na emoční inteligenci opustit
Takzvaná emoční inteligence se zatím neměří jako IQ, ale mluví se o ní čím dál víc. Je to schopnost komunikovat, vycházet s ostatními. Je to umění naslouchat i se otevřít.
-
Vědomostmi napřed, ale sociálně mimo. Učitelé i rodiče se učí pracovat s mimořádně nadanými dětmi
Inkluze má zařadit do běžného vzdělávání děti se specifickými potřebami. Často se představa zužuje jen na žáky se sníženým intelektem, ale inkluzi potřebují i děti nadané.
-
Jako kapitán vedl Vladimír Caldr hokejovou reprezentaci. Teď řídí školu a řeší třeba i covid
Někdejší kapitán československé hokejové reprezentace Vladimír Caldr teď vede jiný tým. Učitelský sbor. Bývalý útočník Motoru České Budějovice je ředitelem základní školy.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Česko by už v březnu mělo obdržet první dvě houfnice Caesar. Objednaných má 62
-
Fiala si nemůže dovolit zbavit se ani Černochové, ani Řehky, říká o sporu na obraně Fendrych
-
Ceny energií klesnou. Elektřina může zlevnit o desetinu, plyn o 8,5 procenta, odhaduje regulační úřad
-
ONLINE: Ve válce proti Ukrajině padlo už více než 80 tisíc ruských vojáků, zjistila média