Ministerstvo chce mýtné na silnicích prvních tříd. Jihočeský kraj i obce jsou proti
Na zhruba 900 kilometrech silnic prvních tříd by se od ledna 2020 mělo platit mýtné. Plány ministerstva dopravy nezměnilo ani jednání s představiteli Jihočeského kraje a některých obcí.
Mýtné se má platit například na hlavním tahu z Písku do Plzně. Jako objízdná trasa se ale dá použít silnice I/22, která má být průjezdná zdarma. Ta prochází Katovicemi, Cehnicemi nebo Střelskými Hošticemi a obce se obávají, že po zavedení mýtného všechny kamiony pojedou po nezpoplatněném úseku.
Krajští zastupitelé z ODS teď požadují, aby vedení kraje zadalo zakázku na sčítání dopravy na silnicích I/20 a I/22. „Vyzveme Jihočeský kraj, aby provedl sčítání na obou silnicích, abychom přesně věděli, co se tam teď před zavedením mýta děje, aby druhé sčítání bylo na jaře a abychom hned byli schopni reagovat na to, že se ta doprava přesunula,“ říká Martin Kuba.
Krajští zastupitelé protestovali už před lety
„Budeme požadovat, aby nám ministerstvo slíbilo, že v momentě, kdy se tam třeba v březnu nebo dubnu objeví významný přesun, tak okamžitě zavede mýto i na silnici přes Strakonice, tedy I/22,“ dodává Martin Kuba z ODS.
Krajský radní pro dopravu Jiří Švec z hnutí STAN s návrhem občanských demokratů souhlasí. V rozhovoru pro Český rozhlas připomněl, že zastupitelé Jihočeského kraje jsou v této problematice dlouhodobě ve shodě, a to bez ohledu na politickou příslušnost.
Sčítání dopravy je podle něj tak jako tak naplánované na rok 2020, protože se provádí každých pět let. Měření už letos na podzim by ale ukázalo, jak moc se čísla po zavedení mýtného budou lišit.
Čtěte také
„Zabývat se tím budeme stoprocentně. My jsme se tím i zabývali, to není nic nového a připadá mi to logické. Je samozřejmě otázka, kolik to bude stát, do kdy se to stihne připravit a pak je jedna otázka, která by neměla zapadnout, že tady řešíme věc, kterou by systémově měl řešit stát a měl by to dělat automaticky,“ komentoval Jiří Švec.
Záměr na zavedení mýta na silnicích prvních tříd začala projednávat už vláda Bohuslava Sobotky z ČSSD v roce 2016. Jihočeský kraj se proti tomu ohradil například už v květnu 2017, kdy krajští zastupitelé přijali usnesení, ve kterém plán ministerstva dopravy odmítli.
Obavy ze zavedení mýtného vyjádřil třeba starosta Střelských Hoštic na Strakonicku Luboš Krupka zvolený za ODS. Silnice I/22 tam vede středem obce a už teď představuje velký problém, protože řidiči často nedodržují předepsanou rychlost a pro chodce je přecházení nebezpečné.
Související
-
Téměř kilometr dlouhý tunel a 15 mostů staví na novém úseku D3 mezi Úsilným a Hodějovicemi
O více než sedm kilometrů prodlouží dálnici D3 nový úsek z Úsilného do Hodějovic na Českobudějovicku. Jeho výstavba za pět miliard korun začala ve středu 17. dubna 2019.
-
Úzkou silnicí z Nové Pece jezdí denně stovky aut i kamiony. Řidiči volají po úpravě
Je široká jen čtyři a půl metru, přesto po ní denně projíždí autobusy, kamiony a stovky aut. Silnice z Nové Pece k hraničnímu přechodu Zadní Zvonková zažívá v zimě nápor.
-
Kruhový objezd na silnici směrem od Rakouska lidé ve Slavonicích nechtějí
Stovka podpisů je pod peticí proti kruhovému objezdu ve Slavonicích. Ten má vyrůst na křížení silnic, které vedou od Jindřichova Hradce a hraničního přechodu s Rakouskem.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Jak Filip Turek měnil své verze rychlé jízdy na dálnici. Přiznal, že snímek mohl vzniknout v Česku
-
Koalice sklízí třešničky z dortu, ale sama s projekty nepřichází, kritizuje vedení Prahy Scheinherr
-
Válka už mohla dávno skončit, kdyby sankce zesílily. Rusko je pod ekonomickým tlakem, tvrdí analytik
-
Hokejisté Brna přestříleli Pardubice 7:4. Kometa srovnala finálovou sérii s Dynamem na 2:2 na zápasy