Lodě vyráběla na jihu Čech řada podniků. Známé byly Lannovy závody, ale i loděnice rodiny Šílených
Řeka Vltava přinášela lidem na jihu Čech spoustu pracovních příležitostí. Dařilo se tu plavení dříví, dopravě soli i stavbě potřebných lodí. Po polovině 19. století fungovalo několik loděnic v Českých Budějovicích i Týně nad Vltavou. Byly to menší živnosti i zavedené podniky zvučných jmen.
V krajském městě třeba známé Lannovy závody a loděnice Františka Strusky, Jana Fabery nebo sourozenců Zátkových – Hynka, Jakuba a Marie, provdané Cellenbergové.
Vyhlášení byli i vltavotýnští loďaři. František Šedivý, Jakub Hovora, Josef Kniha nebo Antonín Veselý. Nejvýznamnější je asi loděnice rodiny Šílených. Její základy položil tesař František a své zkušenosti předával synu Janovi.
Ten po první světové válce založil První českou loděnici Jan Šílený v Týně na Malé Straně. Už roku 1891 převzal původní Knihův podnik a vyrábět začal v bývalé solnici, kterou předtím opustil Lanna. Výrobní škálu více než patnácti typů lodí drželi Šílení celá léta. Vyráběli i poté, co roku 1934 Jan zemřel, až do nástupu socialismu.
Podklady pro díl Jihočeské vlastivědy pro Český rozhlas České Budějovice připravil archivář Aleš František Plávek.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.