Lidem na Vysočině může až do konce února zazvonit u dveří tazatel

19. únor 2019 10:55

Společnost Median dělá v Jihlavě a v dalších městech na Vysočině průzkum veřejného mínění. Jak ale poznat tazatele od podvodníka, to je jedna z nejčastějších otázek. Dostat se až k respondentovi vyžaduje od pracovníků Medianu jistou dávku důvtipu, výřečnosti a záleží i na osobnosti tazatele.

Tazatelé obchází vybrané adresy a anonymně se ptají na otázky z oblasti politiky a na životní úroveň lidí

„Záleží, jaký průzkum to je. Dívám se i na zprávy, ale o politiku se nezajímám, ani tomu nerozumím, prakticky. A když by to bylo o životní úrovni? Tak to jo, to bych se zúčastnila, to pozoruju někdy.“ Popisuje svůj zájem o průzkumy veřejného mínění paní Eva z Jihlavy. Do ulic v krajském městě Vysočiny vyrazila s otázkami na politickou situaci tazatelka společnosti Median Helena Dvořáková. „Já dojedu autem do cílového výběrového bodu, což je obvykle několik ulic, třeba kilometr na kilometr, takže to není zas taková turistika. Zazvoním, představím se, průkazka, nosím s sebou samozřejmě průvodní dopis, aby bylo jasné, že nic nenabízím, neprodávám. Vysvětlím lidem, samozřejmě, o co se jedná.

Tazatelka nedostane od agentury žádná jména, pouze adresy, které jsou náhodně vybrané po území celé republiky a to ve stovkách různých měst a vesnic. Lidé tak dopředu nic nevědí

„Velmi nám pomůže, pokud to dopředu ví magistrát nebo obecní úřad, aby se lidé nebáli.“ Podle slov tazatelky Dvořákové jsou však lidé většinou vstřícní a dveře otevírají. Obecně je v podvědomí, že lidé striktně odmítají, ale vůbec to tak není. Já tuhle práci dělám asi 17 let. Samozřejmě liší se to případ od případu. Možná záleží i na osobnosti tazatele. Rádi si povídají důchodci a maminky na mateřské. Nedostatková cílovka jsou chlapi. Obvykle nás lidé pozvou dovnitř na kafíčko.“ Tazatele by k sobě domů pozvala i paní Eva z Jihlavy. „No tak já myslím, že jo, ale někdy má člověk strach otevírat někomu cizímu.“

V případě pochybností mají vždy lidé možnost si vše ověřit

„Pokud jim někdo začne cokoliv nabízet, velmi výhodný produkt, nejsme to my, není to nikdy tazatel, ten se zabývá jen názory. Vždycky je i možné mezi těmi dveřmi zavolat na agenturu, jestli ten průzkum opravdu probíhá,“ uzavírá pracovnice Medianu Helena Dvořáková. Průzkum trvá v průměru asi 25 minut, za den je tak reálné stihnout asi pět rozhovorů. V Jihlavě se na politické názory a životní úroveň bude Helena Dvořáková ptát ještě do konce února. Její další cesta pak povede do Dačic.

autoři: Kateřina Tůmová , Michal Malý
Spustit audio