Letní jazzové spočinutí s písničkami Vlasty Průchové, ale i trubkou Cootieho Williamse
Klidné spočinutí v čase léta nabídne půlhodinka V náladě swingu, potažmo jazzu. První vzpomínka bude patřit hvězdnému swingujícímu trumpetistovi Cootie Williamsovi, od jehož narození 10. července uplyne 110 let.
Charles Melvin „Cootie“ Williams poprvé otevřel oči v Mobile v Alabamě a svou profesionální kariéru zahájil ve čtrnácti letech v kapele Young Family, jejíž součástí byl legendární saxofonista Lester Young.
Svou přezdívku získal jako chlapec, když ho otec vzal na koncert kapely. Po skončení se ho otec zeptal, co slyšel, a on odpověděl a několikrát za sebou řekl: „Cootie, cootie, cootie.“
Když bylo Cootiemu Williamsovi sedmnáct let, pořídil své první nahrávky s pianistou Jamesem P. Johnsonem v New Yorku, kde také krátce působil v proslulých kapelách Chicka Webba a Fletchera Hendersona.
Hlavně si ale udělal jméno jako člen orchestru Dukea Ellingtona, když hrál Cotton Clubu a s Ellingtonem to táhnul bezmála dvanáct let a v poválečném období se k němu ještě na delší dobu vrátil.
Duke Ellington pro něj napsal Concerto for Cootie, který se po přidání slov stal oblíbeným standardem pod názvem Do Nothing Till You Hear From Me. Cootieho trubky si Duke Ellington velmi cenil. Byl také sólistou v dalších Ellingtonových skladbách jako Echoes of Harlem nebo Harlem Air Shaft.
První dáma českého jazzového zpěvu
12. července tomu bude 95 let, co se ve slovenském Ružomberoku narodila Vlasta Průchová, která byla a samozřejmě stále je vnímána jako první dáma českého jazzového zpěvu, avšak většina jejích nahrávek z pozdních 50. a raných 60. let spíše míří do hlavního proudu populární hudby.
Čtěte také
To však nelze vysvětlit zákrutami individuálního osobního stylového vývoje, vždyť Vlasta Průchová zpívala vášnivě jazz už od časného mládí, ale je to nutno chápat jako daň době, která se jazz snažila vytěsnit z médií i z nahrávacích studií. Sama si v rozhovoru posteskla, jaké strašlivé písničky v 50. letech vysílal rozhlas.
Písničkou, která však působivě smiřuje jazz s populární hudbou, je Docela všední obyčejný den, vydaná na desce Supraphonu v roce 1958. Na svět toto celoživotní písničkové poznávací znamení Vlasty Průchové přivedl její manžel, špičkový jazzman a kardiolog v jedné osobě Jan Hammer starší a básník Jaromír Hořec.
Častokrát při této písničce Vlastu Průchovou doprovázel legendární český jazzový kontrabasista Vít Fiala, který byl jejím přítelem až do posledních chvil jejího života, které nastaly v červnu před patnácti roky. A v pořadu, který si můžete poslechnout online, doktor Vít Fiala na Vlastu Průchovou zavzpomínal.
Související
-
Vzpomínka na znamenitého táborského bubeníka a příběh emancipované jazzové harfenistky
Harfa může být nástrojem jazzu. Na 3. červenec připadají pětaosmdesátiny pozoruhodné postavy jazzu, harfenistky, pianistky i zpěvačky Corky Hale.
-
Cole Porter, jeden z nejslavnějších autorů písniček, po sobě zanechal ohromné množství hitů
Při prohlížení seznamu písniček, které nám odkázal Cole Porter, musí být člověk opakovaně vděčně fascinován jejich kvalitou, úspěchem i tím, že mnohé vůbec nezestárly.
-
Kapelník Gustav Brom se narodil před sto lety, jeho orchestr sbíral úspěchy doma i v zahraničí
Naplnilo se století od narození Gustava Broma. Legendární kapelník po neuvěřitelně dlouhou dobu vedl orchestr, v němž soustředil opravdovou muzikantskou elitu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka