Krutý svatební zvyk udržovali v Borovanech. V den obřadu popravili kohouta, jeho maso pak podávali
Až do 19. století se v Čechách vyskytovaly případy rituálních poprav zvířat. Tyto obřady měly symbolický význam a často souvisely s pohanskými náboženskými představami. Rituály byly dokonce součástí i svatebních obyčejů.
Záznamy o nich dnes působí spíš jako bizarní svědectví o dávných časech, jako například zápis z Borovan na Českobudějovicku.
Ještě kolem roku 1859 se zde udržoval krutý svatební zvyk, který byl v režii na svatbu pozvaných mladíků – svatebních mládenců. Předem vybraný a zakoupený kohout byl slavnostně oblečen, symbolicky souzen a popraven šavlí.
Mládenci ho v den obřadu vedli v průvodu s hudbou na náměstí, kde mu jeden z nich setnul hlavu. Kohoutí maso se pak podávalo svatebním hostům jako součást slavnostního hodování.
A proč se zabíjel právě sameček kura domácího? Kohout byl vnímán nejen jako strážce času, ale také jako nositel pýchy či nečistých sil. Jeho obětování mohlo sloužit k očištění komunity nebo odvrácení neštěstí. Zároveň představoval i mužskou sílu a plodnost; jeho obětování pak mělo manželskému páru zajistit zdravé potomstvo.
Podklady pro díl Jihočeské vlastivědy pro Český rozhlas České Budějovice připravil etnograf Jan Šimánek.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.