Konec zdlouhavé práce s těžkým závažím. Divadlo Oskara Nedbala v Táboře má nové jevištní technologie

9. prosinec 2024 08:08

Po téměř půlroční rekonstrukci se znovu otevřelo Divadlo Oskara Nedbala v Táboře. Má nové technologie za skoro 60 milionů korun. Divadlo je architektonicky jedinečné tím, že má jedno jeviště společné pro dva sály.

„Právě probíhá poslední dolaďování jevištních tahů, to znamená nastavování ovládacího pultu přesně pro náš prostor,“ říká ředitelka Divadla Oskara Nedbala v Táboře Linda Rybáková.

Technici několik měsíců pracovali na tom, co divák z hlediště většinou nevidí. „Původně tady byly tahy, se kterými se manipulovalo ručně. Technici pracovali se závažím, aby nastavili tahy na různou nosnost,“ připomíná ředitelka.

„Na jevištní tahy se zavěšují kulisy, světla, textilie i rekvizity. Jde o soustavu tahových tyčí, které jsou ve vodorovné poloze a pokrývají celý strop jeviště, pohybují se nahoru a dolů,“ vysvětluje jevištní mistr Michal Vlasák.

Všechny tyto technologie v táborském divadle byly na ruční ovládání, až teď je vystřídala digitální technika. „U starého systému se muselo všechno dovažovat. Když jsme pověsili jakýkoli předmět na tah, na druhé straně se to muselo vyrovnat závažím,“ popisuje Michal Vlasák.

Čtěte také

„V současné době všechno ovládá jeden člověk a ušetříme spoustu času. Kdykoli jsme na ty tahy něco věšeli, bylo k tomu potřeba několik lidí. Pomáhali i osvětlovači, zvukaři, které jsme tahali od jejich práce,“ dodává.

Díky rekonstrukci se navíc zvýšila nosnost tahů ze 150 na 400 kilogramů. To je podle Lindy Rybákové důležité kvůli technickým požadavkům hostujících divadel. „Máme teď daleko větší manipulační prostor. V minulosti jsme nemohli přivézt určitá představení, protože naše tahy na jejich těžké kulisy nestačily. Vím o několika představeních, které jsem z tohoto důvodu nemohla zařadit na program, a ráda je nabídnu v příštích sezonách,“ doplňuje.

Zřizovatel divadla Jihočeský kraj za rekonstrukci zaplatí 58 milionů korun. „Investice je pro diváky neviditelná, nicméně přispěje k daleko větší dramaturgické pestrosti. Hlavně jsem ale o rekonstrukci usilovala proto, že ušetříme práci,“ uvádí Linda Rybáková.

A práci ušetří i nové opony s elektronickým ovládáním. V malém sále Divadla Oskara Nedbala v Táboře ji až dosud jevištní technici zatahovali ručně klikou.

autor: Jan Kopřiva
Spustit audio

Související