Kola se nejvíc kradou v Českých Budějovicích a okolí Třeboně

9. únor 2018
Parkování kol v Českých Budějovicích. Stojan před radnicí umožňuje uzamknout kolo za rám, což je podle cyklokoordinátora nejvhodnější

Počet krádeží jízdních kol v jižních Čechách loni klesl na 234 případů. Ve srovnání s předchozím rokem je to podle aktuální policejní statistiky zhruba polovina případů. A také zhruba polovinu kradených kol se policistům podaří vypátrat.

„Mně už se v Budějovicích ztratila tři kola, bylo to u úřadu práce a také u knihovny. Tak jsem koupil bytelnější zámek,“ popisuje Honza. Podobné zkušenosti jako on mají stovky dalších obyvatel krajského města.

„Jízdní kola mizí od nákupních center nebo třeba od plovárny na Sokolském ostrově. Tam se i podařilo díky kamerovému systému přistihnout několik zlodějů při činu. Několikrát se stalo, že majitel měl kolo zpátky dřív, než z plovárny přišel, takže byl potom překvapený, že tam jsou strážníci,“ řekl mluvčí městské policie David Štýfal.

Další lokalitou, kde se zloději na kola zaměřují, jsou rovinaté oblasti Jindřichohradecka, zejména okolí Třeboně.

Podle mluvčího policie Milana Bajcury mohla k příznivějším statistikám přispět úspěšná práce kriminalistů v předchozích letech. „Podařilo se nám zadržet pachatele, kteří po různých úkonech v rámci trestního řízení skončili ve výkonu trestu, a to se odrazilo v poklesu trestné činnosti. Přesto musíme lidem připomenout, aby řádně zabezpečili svá kola a nepodléhali lehké euforii, že se jim nemůže nic stát,“ uvedl.

Z preventivních důvodů mohou majitelé svá jízdní kola registrovat pomocí internetu, například v Centrálním registru kol. Některé cykloprodejny nabízejí i speciální zařízení, které dokáže sledovat polohu kola a hlásit každý pohyb do chytrého mobilního telefonu. Cena takového řešení se pohybuje kolem pěti tisíc.

Podle Davida Štýfala zůstává nejlepší prevencí přemýšlet, kam člověk kolo zamkne, případně jestli je na dohled kamerový systém.

Ceny nejčastěji prodávaných zámků se pohybují od 200 do 1500 korun. „U dražšího zámku je lanko z kvalitnější oceli, je tlustší, a byť to pořád není zámek, který by se nedal překonat, dá to víc práce. Také má daleko kvalitnější ten mechanismus, je odolnější vůči povětrnostním podmínkám i banálnímu rozlomení,“ popsal majitel jedné z cykloprodejen v centru Českých Budějovic Vladimír Dupkanič.

Podle testu redaktorů odborného časopisu Velo stačí na překonání levnějších zámků pákové kleště a jen několik vteřin času. U pevnějších zámků je třeba už použít úhlovou brusku a práce může zabrat několik minut.

  • Aktuální dění
  • Zpráva
  • České Budějovice
  • zabezpečení
  • kola
  • zámky