Kdybyste znali Zuzanu, ale také lehce swingující My Fair Lady a sametový hlas

17. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Chico Hamilton, americký jazzový bubeník a hudební skladatel, na snímku z roku 1980

Kdybyste znali Zuzanu, If You Knew Suzie (autorů Buddyho DeSylvy a Josepha Meyera, původně z 20. let minulého století ) – to je vstupní pozdrav od Pražského dixielandu. Velmi dobrá kapela vzešla z Czechoslovak Dixieland Jazz Bandu, který vedl Jiří Šlitr. Brzy se k ní v obsáhlejším záběru V náladě swingu, potažmo jazzu vrátíme, ale pro tentokrát jsme vybrali nahrávku ze září 1961, tedy starou přesně šedesát let.

V nenásilném sepětí s kalendáriem budiž zmíněno, že 20. září uplyne sto let od narození známého jazzového bubeníka, ale i autora filmové hudby Foreststorna „Chico“ Hamiltona. Ten pocházel z Los Angeles a jedním z jeho bratrů byl filmový herec Bernie Hamilton.

Ještě než Chico vychodil střední školu, potkal se s řadou pozdějších jazzových hvězd, například s Charlesem Mingusem a Dexterem Gordonem. V roce 1955 dal Hamilton dohromady svůj první kvintet, komorní jazzovou skupinu s klarinetistou, flétnistou a saxofonistou Buddym Collettem, kytaristou Jimem Hallem, basistou Carsonem Smithem a violoncellistou Fredem Katzem.

Chico Hamilton Quintet, jedna z posledních důležitých jazzových kapel západního pobřeží, byla okamžitě populární a objevila se i v hollywoodském filmu Sladká vůně úspěchu. Bubeník Chico Hamilton pak pokračoval ve vedení dalších menších sestav, jejichž složení i hudební zaměření se měnilo – od cool jazzu, přes hard bop až k různým avantgardním formám.

V 60. letech se Chico soustředil zejména na skládání hudby pro film a televizní reklamu, ale jako hudebník z jazzové scény nezmizel. Připomínkou těch nejslavnějších časů kvintetu Chico Hamiltona bude jeho vlastní skladba The Morning After, která vyšla v 50. letech i na singlu.

Aranžérská hvězda De Vol

Frank Denny De Vol. To byl kdysi populární kapelník, ale také muzikant a herec. Světlo světa spatřil De Vol, jak byl většinou zkráceně zván, taktéž 20. září, ale před 110 roky, v Moundsville v Marshall County v severozápadní Virginii. Vyrostl ale v Cantonu v Ohio, kde jeho otec působil jako dirigent orchestru tamní opery.

Jeho hudební a zároveň tvůrčí vývoj byl nezvykle rychlý, neboť už ve dvanácti komponoval a o něco později hrál na housle v otcově orchestru, který téměř denně hrával po večerech v čínském restaurantu. V šestnácti už byl Frank De Vol schopen na profesionální úrovni aranžovat.

Čtěte také

Od 40. let se z něj stala aranžérská hvězda a podílel se na úspěšných nahrávkách Elly Fitzgerald, Sarah Vaughan, Tonyho Bennetta, Dinah Shore, Doris Day a dalších slavných swingových a jazzových zpěváků a zpěvaček.

V roce 1948 měl Nat King Cole obrovský úspěch s písničkou Nature Boy s DeVolovým aranžmá postaveným na bohatých smyčcích a romantickém pianu. Frank také aranžoval a skládal hudbu k řadě filmů, vzpomeňme třeba snímek Happening s Anthonym Quinnem v hlavní roli.

A úctyhodnou reputaci si získal nepochybně i jako kapelník. Jeho orchestr doprovázel řadu hvězd, včetně zpěvačky Rosemary Clooney nebo kanadské vokální skupiny Four Lads. Natáčel ovšem i orchestrálky. A jednu příjemně swingující pro vás máme – On The Street Where You Are Live, Na ulici, kde bydlíš, ze světoznámého původně broadwayského muzikálu Alana Jaye Lernera a Fredericka Loewea  My Fair Lady.

A poslední výročí, které chceme připomenout, se týká oblíbeného černošského zpěváka mechového uklidňujícího hlasu Brooka Bentona, kterému by 19. září bylo devadesát.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová