K poctě Libuši Šafránkové melodie z filmů Tři oříšky pro Popelku, Babička nebo Kolja
Pořad Vlídné tóny je tentokrát neobvyklý a vybočuje z řady. Připravil jsem ho k poctě veliké a nesmírně oblíbené herečky Libuši Šafránkové, která ke smutku a lítosti milionu Čechů odešla minulý týden kamsi výš.
Sestavil jsem ho z melodií z filmů, v nichž měla Libuše Šafránková výrazné a nezapomenutelné role. Samozřejmě nemůže hudební segment z pohádkového filmu Tři oříšku pro Popelku, jehož věhlas a ohromnou neslábnoucí oblibu na začátku tvůrci nečekali, včetně autora hudby Karla Svobody. A nešlo jenom o ústřední písničku zpívanou Karlem Gottem Kdepak ty, ptáčku, hnízdo máš, ale i další hudební partie.
S Karlem Svobodou je spojen po hudební stránce též dvanáctidílný výpravný televizní seriál Cirkus Humberto natočený na sklonku osmdesátých let na základě knižní předlohy Eduarda Basse s příběhy lidí, kterým se manéž stala osudem.
Čtěte také
Pořad ale uvede v podání Filmového symfonického orchestru velmi působivá hudba Luboše Fišera k osobitému, poetickému zpracování scenáristou Františkem Pavlíčkem a režisérem Antonínem Moskalykem Babičky Boženy Němcové, jejíž Barunka byla vlastně první úchvatně zahranou rolí tehdy osmnáctileté Libuše Šafránkové.
Těch filmových a televizních rolí byly desítky a desítky, ale k pozdějším nejpozoruhodnějším patřila zpěvačka Klára v oscarovém snímku Jana a Zdeňka Svěrákových Kolja, za níž získala Libuše Šafránková Českého lva za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli. Oceněna byla i hudba Ondřeje Soukupa z divácky velmi vstřícně přijaté hořké komedie Kolja, která ve Vlídných tónech zazní.
A protože mnoho posluchačů má herečku uloženou v srdci nejvíce a nejsilněji jako Popelku, hudební rozlučka bude ještě jednou patřit tomuto s chvílemi pohody a vzpomínkami na dětství tak spjatému filmu. Zazní instrumentální verze již zmiňovaného songu Karla Svobody a Jiřího Štaidla Kdepak ty, ptáčku, hnízdo máš v provedení orchestru Ladislava Štaidla a znovu se sopránsaxofonem Felixe Slováčka. Neboť hudba má často větší emocionální sílu než slova.
Související
-
Hudba z kdysi skandálního filmu Lolita a další úspěšné instrumentálky Nelsona Riddlea
V raných 60. letech se setkala s velkým ohlasem u posluchačů nahrávka Nelsona Riddlea z filmu natočeného na motivy kdysi skandálního románu Vladimira Nabokova Lolita.
-
Instrumentální hity ze 70. let oživí vzpomínky na slavný film Rocky nebo rockovou operu Tommy
Nedávno byl pořad Vlídné tóny sestaven z instrumentálních hitů 80. let. Tentokrát sestoupíme o dekádu níže a přineseme hrst výraznějších instrumentálek let sedmdesátých.
-
Napsal melodie pro filmy Muž a žena nebo Love Story. Francis Lai byl mistrem intimních nálad
Pořad Vlídné tóny tentokrát nabízí filmové asociace, začasté milostné povahy. Svorníkem jsou totiž melodie velmi úspěšného francouzského autora filmové hudby Francise Laie.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.