Jsou naše účty v bankách bezpečné?

20. říjen 2001
Pod kůži

Máte svůj účet u banky a najednou zjistíte, že kdosi, a vy jste to nebyli, vám vybral nebo vybírá peníze. Je to vůbec možné? A co se stane potom? Vy celou záležitost budete reklamovat a zaplatím vám vaše banka ten ušlý zisk? Tedy ty peníze, které vám byly ukradeny. Nebo bude vám banka vůbec věřit? Mirka Nezvalová se vydala po stopách jednoho takového případu.

Paní H. z Českých Budějovic má svůj účet u zdejší pobočky ČSOB. Donedávna si myslela, že je to jen jejich rodinný účet. Opak byl ale krutou realitou.

Paní H.: Zjistili jsme, že nám někdo vybírá peníze tehdy, kdy manžel šel vybrat větší částku. Potřeboval peníze v hotovosti a ty peníze tam nebyly. Takže se mě ptal samozřejmě, jestli jsem to nevybrala já. Já jsem si byla naprosto jistá, že jsem nevybírala tolik peněz. Počkali jsme na výpis z účtu, který přišel asi za čtrnáct dní, neboť chodí jednou měsíčně, a tam jsme zjistili, že bylo opravdu vybráno daleko víc, než jsme vybrali my.

Částky, které z účtu záhadně mizely, nebyly malé.

Paní H.: Bylo vybráno asi 17 000 Kč a já jsem si byla jistá, že jsem vybrala asi jen 4 400 Kč a věděla jsem, že tam ty peníze musejí být. Automat mi stále peníze nedával, tak jsme si projeli ještě další účty z měsíců předem a zjistili jsme, že už od července byly vybírány peníze. Ne v takové částce, v červenci to byly asi 3 000 Kč, pak 3 600 Kč a v tom září už bylo vybráno 17 000 Kč.

Rodina paní H. tedy začala jednat.

Paní H.: Volali jsme okamžitě do banky, že chceme zablokovat účet a oni zjistili, že opravdu byla na náš účet vydaná ještě karta jiná s jiným číslem v jiném městě, takže nám vybíral někdo peníze. Samozřejmě, že jsme chtěli peníze zpátky.

Jak je to možné a je to vůbec možné? Právě na to se ptali manželé přímo v pobočce banky, kde měli svůj účet. A s jakým verdiktem z banky odešli?

Paní H.: Zatím na tom všichni pracují - Česká Lípa, Praha i Budějovice a nic se nevyřešilo. Přes sobotu a neděli se nám to samozřejmě rozleželo, protože to jsou docela vysoké částky a nám nebyly zaplacené inkasa a jiné věci, které máme na účtě, aby se to zaplatilo, tak v pondělí jsme přišli s předžalobní upomínkou.

Určitě i vás napadne otázka, kde se stala chyba. Paní H. se dozvěděla následující.

Paní H.: Vlastně nám řekli, že je to jejich chyba, ale nikdo nám neřekl, jak se to mohlo stát. Musím říct, že mě nezajímají jejich nějaká vnitřní uspořádání, jak to mohou dělat nebo nemohou, protože ty peníze bych měla dostat okamžitě a ještě by se mi měli omluvit.

A co o celé záležitosti účtu, k němuž měl přístup i jiný klient, říká ředitel českobudějovické pobočky ČSOB Milan Prokeš?

Milan Prokeš, ředitel ČSOB, České Budějovice: Je to politováníhodná situace. Banka vyvíjí úsilí tak, aby ta chyba byla co nejdříve odstraněna. Předmětem šetření je to, jestli je to chyba softwarového rázu nebo je to chyba pracovníka, který pracuje na úseku platebních karet. Takže jakmile budeme mít tyto výsledky, přijmeme opatření, aby se tato chyba již neopakovala. Ve vztahu ke klientovi přijmeme opatření, aby veškeré neoprávněné inkasa, které byly provedeny touto duplicitní kartou, byly okamžitě vyrovnány.

Nabízí se otázka - důvěřuje banka takové reklamaci, kdy klient tvrdí, že mu někdo neoprávněně vybíral přes bankomat z účtu?

Milan Prokeš, ředitel ČSOB, České Budějovice: My musíme věřit našemu klientovi. Samozřejmě, pak je otázka, jestli ta stížnost je oprávněná nebo neoprávněná. V tomto případu jsme měli potvrzeno, že došlo bohužel k vydání duplicitní karty. Nastavili jsme ty parametry tak, abychom byli co nejdříve schopni tuto situaci řešit.

Stala-li se chyba jednou, může se stát i podruhé. Je na to banka připravena?

Milan Prokeš, ředitel ČSOB, České Budějovice: Já působím na pobočce Budějovice víc jak deset let a tento případ nepamatuji, že by se v historii vyskytl. Proto i trochu nestandardně jsme tuto situaci řešili a nebyli jsme schopni řešit ji ze dne na den. Nemáme k tomu ty patřičné metodiky. Já se bohužel musím omluvit klientovi, že zrovna tento klient se dostal do této situace a že zrovna my musíme tuto situaci řešit v rámci tady naší pobočky. Myslím si, že by se neměla opakovat. Už jenom z toho důvodu, že pokud tato situace nastala, musí být nastaveny takové kontrolní mechanismy, které by tomu měly zabránit.

Majitel platební karty z České Lípy možná nevěděl, že čerpá z cizího účtu. Ředitel banky ale tvrdí opak.

Milan Prokeš, ředitel ČSOB, České Budějovice: Klient z České Lípy musel zaregistrovat, že vybírá více než má zůstatek na účtu. Musel zaregistrovat za ty tři měsíce, že se mu platby respektive výběry nezaregistrovávají na účtu a musel si být vědom, že zde došlo k nějaké chybě. Obchodní podmínky hovoří, že klient je zodpovědný za stav svých finančních prostředků na účtu. To je další věc, kdy obchodní podmínky de facto kryjí jak klienta tak banku. A v případě, že dojde k pochybení na jedné nebo na druhé straně, tak je povinností jak té prvé tak případně té druhé strany upozornit na operaci, která není v souladu s jeho příkazy. Takže já se teď nechci vyjadřovat k tomu, jak se klient z České Lípy zachová, ale myslím si, že jsou zde dost nezvratné důkazy, že z jeho strany došlo částečně ke zneužití platební karty, která mu vydávala finanční prostředky.

Klient banky z České Lípy bude muset neoprávněně vybrané peníze vrátit. To už ale není záležitostí manželů H. Ti své finanční prostředky dostali přímo od banky. Bohužel bezmeznou důvěru v bezpečnost svého účtu už nemají. I proto nyní budou výpisy kontrolovat obzvlášť pečlivě.

Paní H.: Určitě. Budu si na to dávat pozor každý měsíc a jakmile mi nebude něco líbit... v některých bankách to jde kontrolovat i denně přes počítač, tak to určitě budu hlídat.

Přepsal: Česká informační agentura

Spustit audio

Více z pořadu