Jedna z nejstarších dochovaných parních lokomotiv v Česku by se mohla příští rok vrátit na koleje

25. prosinec 2020 06:00

Na jindřichohradeckou úzkokolejku by už příští rok měla vyjet jedna z nejstarších dochovaných parních lokomotiv v Česku – U37. Skončila její generální oprava a dopravce ji teď testuje.

Uhlí do kotle nově opravené parní lokomotivy U37 přikládá mechanik Artur Fučík:

„Zatápí se vždycky dřevem, protože ten nástup je vždycky pomalejší, čím pomalejší jsou změny teplot, tím víc děláme tomu materiálu dobře a my chceme být k mašince hodní, takže doba zátopu by neměla klesnout pod čtyři hodiny.“

Jednu z nejstarších dochovaných parních lokomotiv u nás zkouší po její generální opravě.

Na Jindřichohradecké úzkokolejce vozila U37 turisty od roku 2005. V roce 2017 musela být pro závadu parního kotle odstavena. Letos ji mechanici úzkokolejky rozebrali do posledního nýtu, opravili a vrátili na koleje. Téměř všechny práce zvládli v jindřichohradeckém depu, vycházeli ze zkušeností při opravách o něco mladší lokomotivy přezdívané Polka.

„My se snažíme postupně učit tomuto starému řemeslu, takže naším cílem je co nejvíc věcí si dělat v našich dílnách. Samozřejmě některé složitější komponenty dělaly specializované firmy, například srdce parní lokomotivy, což je kotel, tak to nám dělala specializovaná firma v Kolíně,“ říká Jan Píšala, který generální opravy lokomotiv na úzkokolejce zajišťuje.

I když byla U37 vyrobena v roce 1898 v Linci, při generální opravě dostalo podobu z konce padesátých let minulého století, kdy ji vlastnily a provozovaly Československé státní dráhy.

„S tím souvisela i jinačí výbava i označení, třeba neměla ty červené linky, vypadala trochu jinak," dodává Jan Píšala.

Mechanici jindřichohradecké úzkokolejky lokomotivu postupně testují. Poprvé by ji do čela nostalgického vlaku chtěli zapojit na Velikonoce.

Celou reportáž Lucie Hochmanové si můžete přehrát online, nebo si ji stáhněte do svých počítačů k pozdějšímu poslechu.

Spustit audio