Jak nastavit sedlo a řídítka jízdního kola? Jaká je správná pozice nohy na pedálu?

Správný úchop řídítek. Nikdy si palec nepokládejte vedle dlaně, hned první nečekaný výmol může řídítka vyrazit z rukou, a způsobit tak pád. Při brždění používejte maximálně dva prsty, zbylými prsty držte řídítka
Správný úchop řídítek. Nikdy si palec nepokládejte vedle dlaně, hned první nečekaný výmol může řídítka vyrazit z rukou, a způsobit tak pád. Při brždění používejte maximálně dva prsty, zbylými prsty držte řídítka

Jak jezdit na kole? Tato otázka zní úsměvně, vždyť stačí udržet rovnováhu, ale existuje celá řada drobností, které vám jízdu zpříjemní. Když budete mít kolo správně nastavené a budete používat správnou techniku, aktivita bude mnohem prospěšnější pro celé tělo.

Začněte u sedla. To by mělo být naprosto rovně. Jízda na zkoseném sedle je nepohodlná a navíc pak zapojujete svaly nohou jinak, než je potřeba ke šlapání. Špička sedla vzhůru je nebezpečná především pro muže, protože ohrožuje zdraví reprodukčních orgánů.

Výška sedla

Posaďte se na kolo, opřete se o zeď a jeden pedál šlápnutím vzad umístěte do nejspodnější polohy. Položte na něj patu nohy v cyklistické obuvi. Noha musí být velmi mírně ohnutá v koleni, ne zcela natažená, nebo pokrčená.

Podle toho si nastavte výšku sedla. Pokud budou nohy zcela napnuté, budete se při jízdě kymácet z jedné strany sedla na druhou, přílišné pokrčení je zase neefektivní při pohybu a neprospívá kolenům.

Pozice chodidla na pedálu

Chodidlo a pata by měly tvořit přímku ve směru jízdy. Osa pedálu musí probíhat pod největším kloubem palce. Zásadní chybou je šlapání patami nebo koncem palce nohy.

Nastavení řídítek

Je velmi individuální, záleží na tom, v jakém módu jezdíte. Sportovně ladění jezdci jsou na kole natažení kvůli dokonalé aerodynamice, naopak silnější jedinci mají posed více vzpřímený. Poloha těla by však neměla být příliš vzpřímená, jako na židli za kuchyňským stolem.

Obecně platí, že řídítka by měla být o kousek širší než ramena jezdce. Užší řídítka znemožňují dobré dýchání, naopak příliš široká ztěžují manipulaci s kolem.

Podstatná je orientace brzdových pák. Sedněte si na kolo, chytněte volně řídítka a natáhněte prsty. Páky brzd by měly být v ose natažených prstů. Pokud jsou výše, při brždění budete zbytečně vykrucovat zápěstí, níže položené páky jsou vhodné pro vášnivé sjezdaře, kteří při sjezdu stojí v pedálech.

Správná pozice nohy na pedálu - osa pedálu prochází největším kloubem palce. Mírný náklon nohy dopředu zajistí nejefektivnější šlapání

Technika šlapání

Šlape se pouze nohama, nikoli celým tělem. Chybnou techniku často vidíme u lidí, kteří „klikují“ na řídítkách nebo poskakují na sedle. Pohyb nohou musí být čistě kruhový. U jezdců zvyklých na horská kola si můžeme někdy všimnout trhaného pohybu nohou, ten ale velmi snižuje efektivitu šlapání.

Pro nácvik správné techniky je ideální jezdit na lehký převod a soustředit se pouze na kruhový pohyb nohou, tělo zafixovat a nepustit ho do žádného pohybu.

NÁVOD NA CYKLISTIKU - seriál o všem, co patří k jízdě na kole. Připravuje Mária Pfeiferová, odborným garantem je Lukáš Martinek, bývalý profesionální cyklista, který nyní působí na Západočeské univerzitě v Plzni jako odborník na veřejné zdraví.

Všechny díly najdete zde.

Spustit audio

Související