I zdánlivě malý úkol se stavebnicí Merkur pomáhá zvyšovat zájem o technické vzdělávání

11. listopad 2019 12:28

Studenti ze šesti evropských zemí poznávají jižní Čechy díky projektu CoCo+. Jeho hlavním cílem je zvyšování úrovně odborného vzdělávání v technických a přírodovědných oborech.

Kromě poznávání památek tak na více než 70 žáků a učitelů z Norska, Německa, Maďarska, Portugalska, Chorvatska i České republiky čekají technické soutěže.

Jednu takovou zažili studenti v Českých Budějovicích v rámci přehlídky Vzdělání a řemeslo. Měli tu podle návodu sestavit větrný mlýn z české stavebnice Merkur.

Na jejich práci dohlížel jako jeden z porotců Boris Šraut z výpočetního střediska ČVUT v Praze. „Je vidět, že někteří z nich drží šroubovák poprvé v ruce. Právě proto to děláme, aby žáci a studenti získali tu motorickou zručnost, ale k tomu samozřejmě nestačí jedno kolo soutěže, to je jenom vstup, aby se seznámili s tím, co se dá dělat, aby si to zkoušeli,“ popisoval.

Nad úkolem se skláněli jak chlapci, tak dívky z různých zemí. Studentka Mariana Fröhlichová plynule přecházela z češtiny do angličtiny. I to je jeden z úkolů projektu.

„Považujeme za velmi důležité, aby si také zvýšili své jazykové kompetence, sociální interakce a tak dále. Rozhodli jsme se je na celý týden namíchat tak, aby museli mluvit v angličtině, což je trochu náročnější, protože to pro nikoho z nich není mateřský jazyk,“ vysvětlil Martin Necid z Jihočeské společnosti pro rozvoj lidských zdrojů.

Čtěte také

Romana Nováčková z Hospodářské komory České republiky dohlížela na správné plnění úkolů. Na projektu, jehož součástí je i soutěž Talent pro firmu, je podle ní důležité i to, že se během něj potkají žáci středních i základních škol se zástupci firem, pro které budou jednou možná pracovat.

„Tyhle aktivity pomáhají k tomu, že se spolupráce škol a firem zlepšuje a pomáhá to i těm firmám vytipovávat studenty nejen z pohledu technických kompetencí, ale i těch komunikačních,“ doplnila.

Kromě toho se daří navazovat i kontakty základních škol a firem. Ty pak často pro žáky začnou připravovat technické kroužky, které je opět motivují k většímu zájmu o technické vzdělávání.

autor: Lucie Suchánková Hochmanová
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat