I elektrokolo je potřeba důkladně zkontrolovat, než na něj po zimě zase nasednete

17. duben 2019 10:14

Zima skončila a slunečné počasí láká cyklisty k prvním jarním kilometrům. Premiérové jízdě by ale měla předcházet důkladná příprava kola, kterou není radno podceňovat. Jde nejen o pohodlí, ale i o bezpečnost.

Stejnou pozornost jako klasickým bicyklům je třeba věnovat i stále populárnějším elektrokolům. „Na elektrokole je nainstalovaná elektrosada, která se skládá z motoru, baterie, ovládacího panelu a řídící jednotky,“ připomíná provozovatel jednoho z cykloservisů v Táboře Filip Ryjáček.

Podle něj je důležité, v jakém prostředí jsme elektrokolo uskladnili přes zimu. „U baterie nesmí dojít k podbití, takže je dobré zkontrolovat několikrát za zimu, jestli je baterie nabitá, případně ji dobít a neskladovat v mrazu. Pokud máme kolo již déle, je dobré udělat servis motoru. Když motor začne být hlučnější, potřebuje servis,“ vysvětluje.

Další jarní údržba elektrokol je už v řadě věcí podobná jako u silničních, horských nebo trekových kol. Pozornost bychom měli určitě věnovat komponentům, které jsou důležité pro bezpečnost.

Mezi ně určitě patří brzdy. „Pokud jsou na kole brzdové špalíky, je třeba je zkontrolovat. Někdy se zdá, že je tam ještě dostatek gumy, ale v té gumě je kovová výztuha a ta pak už často drhne o ráfek a ničí ho. To už je potom hodně nebezpečné,“ popisuje Filip Ryjáček.

Jak nastavit sedlo a řídítka jízdního kola? Jaká je správná pozice nohy na pedálu?

Správný úchop řídítek. Nikdy si palec nepokládejte vedle dlaně, hned první nečekaný výmol může řídítka vyrazit z rukou, a způsobit tak pád. Při brždění používejte maximálně dva prsty, zbylými prsty držte řídítka

Jak jezdit na kole? Tato otázka zní úsměvně, vždyť stačí udržet rovnováhu, ale existuje celá řada drobností, které vám jízdu zpříjemní. Když budete mít kolo správně nastavené a budete používat správnou techniku, aktivita bude mnohem prospěšnější pro celé tělo.

Stále rozšířenější jsou na kolech brzdy kotoučové. U nich je kontrola o něco složitější. „Není do toho třmínku tak dobře vidět, aby to bylo patrné pouhým okem, někdy je potřeba destičky vyndat ven. Každopádně, pokud je tam málo brzdového obložení, začnete brzdit kovem nebo rozpírací pružinkou a brzda vydává ječivé zvuky,“ říká provozovatel cykloservisu.

A podobně jako u automobilů i u jízdních kol je velmi důležité, aby byly v pořádku pneumatiky, tedy pláště a duše. „Pláště jsou z gumy, guma stárne. I když plášť ještě není sjetý, může mít trhliny, může být zpuchřelý a hrozí jeho protržení,“ uzavírá Filip Ryjáček.

Doporučuje také pravidelnou údržbu a kontrolu řetězu. Ten bychom si měli zhruba po jednom tisíci ujetých kilometrů nechat přeměřit.

autor: Jan Kopřiva
Spustit audio

Související