Hasiči na letišti mají nejpřísnější časové limity. Základnu opouští do 45 vteřin

9. září 2017

Letištní hasiči mají stejnou kvalifikaci jako hasiči státní, ale jejich práce navíc ještě podléhá předpisům Úřadu pro civilní letectví. Musí zvládnout letištní angličtinu a také se z nich stávají trochu úředníci. Na Jihočeském letišti v Plané u Českých Budějovic hasičům velí Josef Fošum.

Jednotka podle něj musí splňovat specifické časové normy, jaké nemá žádná jiná hasičská jednotka v republice. „My musíme opustit základnu do 45 vteřin, státní profesionální hasiči mají dvě minuty. Naši chlapci proto musí několikrát denně trénovat. Dojezd na nejvzdálenější trasu máme do tří minut, aby byl zásah účinný,“ vysvětluje.

Letištní hasiči mají také trochu jiná vozidla. „Mají vyšší výkon, a to nejen motoru, ale i čerpadel, protože potřebujeme velkou dodávku vody v krátkém čase, abychom dostali požár rychle pod kontrolu,“ vysvětluje Josef Fošum.

Každý svůj pohyb musí hasiči hlásit řídicí věži. „O každém vozidle, které se pohybuje po plochách letiště, musí dispečer vědět. Nesmíme se dostat do bližšího kontaktu s letadlem,“ říká Josef Fošum.

Kromě nečekaných zásahů mají hasiči samozřejmě i běžnou denní práci. Například vždy asistují při tankování letadel. Také se z nich stávají trochu úředníci, protože vybírají letištní poplatky. „V kanceláři máme trezor na peníze, platební terminál a počítač, do kterého se zadává typ letounu, odkud a kam letí, kolik je tam lidí, jakou má váhu a od toho se odvíjí ty poplatky,“ dodává velitel.

Spustit audio