Erby a znaky vznikly z čistě praktických vojenských důvodů, pak se jejich používání stalo módou
Počátky rodových erbů a znaků sahají až do 12. století. V dobách křižáckých výprav se totiž bojovníci potřebovali odlišit, aby neútočili proti vlastním. Začali používat štíty s osobními symboly, které se velice rychle rozšířily.
„Rytíři si kladli za čest, že směli mít na štítě stejné znamení jako jejich předkové. Každý bojovník urozeného původu nosil svůj erb co nejokázaleji, měl ho na kovovém štítě, na prsou, na zádech své pláštěnky, na pokrývce koně a na praporci svého kopí,“ popisuje Alois Sassmann, který se zabývá genealogií.
Zprvu používala erby jenom vyšší šlechta, ale od počátku 13. století se objevují také u nižší šlechty, původně hlavně k praktickým vojenským účelům. Později začali znaky užívat i kláštery a města, jednotliví měšťané, rychtáři, svobodníci, duchovní nebo řemeslnické cechy.
Existovali například takzvaní erbovníci. „To byli většinou bohatí měšťané, kteří obdrželi erb a přídomek, ale nebyli povýšeni do šlechtického stavu. Zůstávali poddanými a dál se živili svými živnostmi. Udělení erbu a přídomku ale bylo považováno za určité vyznamenání a honosit se erbem se stalo módou, znaky i nešlechticů se ocitly na pečetních prstenech, koflících, talířích, nábytku, kostelních lavicích, náhrobcích a podobně,“ líčí Alois Sassmann.
V 17. a 18. století podle něj užíval pečeti se znakem leckdo. „Viděl jsem třeba hlášení rychtáře Filipa Šulce z Krčína u Nových Hradů z roku 1668, kde má pečeť se srdíčkem, ze kterého vyrůstají tři květy a iniciály. Pečeti s erby užívali i hejtmani panství, těm náležel z funkce titul urozený pán, ale nemuseli to být šlechtici,“ doplňuje.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.