Energetické společnosti za první měsíce účtují více peněz, než je skutečná spotřeba

22. září 2017

Nižší a vyšší odběrové pásmo, předpokládané množství energetické spotřeby a podobně. Formulace, které můžou být pro mnoho lidí nesrozumitelné. Při uzavírání smlouvy s energetickými společnostmi se pak stává, že zákazníkům za prvních deset měsíců odběru plynu naúčtují víc peněz, než byla jejich skutečná spotřeba.

Podobný problém řeší pan Pavel z Českých Budějovic. „Asi před rokem a půl jsem se přistěhoval do Českých Budějovic jako nájemce do bytu, který se vytápí plynem. Když mi potom přišla faktura, byl jsem překvapený, že byla daleko vyšší, než jsem předpokládal,“ vzpomíná.

„Bylo mi vysvětleno, že smlouva byla sepsána s nějakou předpokládanou roční spotřebou. Když se do té smlouvy podívám, tak tady vidím, že předpokládaná roční spotřeba je tisíc metrů krychlových. Ale moje skutečná spotřeba byla daleko daleko nižší,“ dodává.

Případ pana Pavla upozorňuje na problém, se kterým se mohlo setkat mnoho dalších lidí. Jedná se o smlouvu na dodávku plynu s firmou E.ON. Jak se nakonec pan Pavel dozvěděl, společnost mu sice naúčtovala skutečnou spotřebu, ale kvůli zařazení do vyššího odběrového pásma se k částce přidaly další poplatky navyšující konečnou sumu.

Před podpisem smlouvy ho nikdo o konkrétních číslech odhadu odběru neinformoval. „Tu smlouvu jsem samozřejmě s důvěrou podepsal, protože věřím odborníkům z distribuční společnosti, že vědí, jaké jsou podmínky, jaký je průměr. Teď vidím, že to množství tisíc metrů krychlových bylo odhadnuto špatně,“ říká.

Pan Pavel tak musel uhradit částku za spotřebu tisíc metrů krychlových. Jeho skutečná spotřeba ale byla zhruba o 950 metrů krychlových nižší.

Kvůli celé záležitosti kontaktoval dokonce i ombudsmana společnosti E.ON. Bez úspěchu. „Na začátku léta jsem mu poslal e-mailem dopis se všemi materiály a přes celé prázdniny se mi nikdo neozval. Kontaktoval jsem informační linku, pracovnice mi slíbila, že pokud se mi ještě ten den nikdo neozve, že mi ona sama zavolá, a ať pošlu ty materiály emailem ještě jednou. Udělal jsem to s doručenkou, s potvrzením o přečtení, nedošlo mi ani jedno,“ vypráví.

Podle mluvčího společnosti E.ON Vladimíra Váchy byl postup energetiků v souladu s platnou zákonem stanovenou vyhláškou. Ta říká, že pokud je délka období fakturovaných odběrů kratší než deset měsíců, použije se předpokládaný odběr plynu dohodnutý ve smlouvě.

„Došlo tady, bohužel tedy pro tohoto zákazníka, k tomu, že to fakturační období bylo kratší než deset měsíců a doplatil v podstatě na to, že špatně identifikoval způsob využití plynu v dané domácnosti,“ vysvětluje Vladimír Vácha.

Lidé by si proto měli dát velký pozor, jaký předpokládaný odběr ve smlouvě zvolí. „Ostatním zákazníkům lze tedy doporučit, aby při sjednávání podobné smlouvy skutečně velmi dbali na to, za jakým účelem budou plyn v domácnosti využívat. Pokud je fakturační období kratší než deset měsíců a jedná se o nové odběrné místo, tak skutečně může dojít k tomu, že se bude brát jako referenční hodnota ta odhadovaná, kterou vyplní ve formuláři, a nikoliv skutečnost,“ dodává mluvčí.

Za nečinnost ombudsmana se zákazníkovi omluvil. Peníze panu Pavlovi už ale nikdo nevrátí.

autor: mvo
Spustit audio