Dokončení železničního koridoru poblíž Budějovic se oddaluje. Plány na PPP projekt nakonec padly
Železniční koridor mezi Ševětínem a Nemanicemi na Českobudějovicku dostaví stát. Původně měl sedmnáctikilometrový úsek dobudovat soukromý investor v podobě takzvaného PPP projektu, ministerstvo dopravy ale od plánů ustoupilo kvůli změně metody výstavby železničních tunelů. Za nových podmínek by se totiž projekt mohl výrazně prodražit.
„Člověk je v nejistotě. Samozřejmě i lidé se ptají, jak to vlastně bude, že se o tom mluví takovou dobu. Už to vypadalo, že se v roce 2024 začne stavět, a teď se nic neděje,“ posteskl si nezávislý starosta Hosína na Českobudějovicku Jan Řičánek.
Právě tudy povede chybějící úsek koridoru, který měl podle listopadového vyjádření ministra dopravy Martina Kupky z ODS dostavět soukromník pomocí projektu PPP. Jeho stranický kolega a jihočeský hejtman Martin Kuba ale ve vysílání Českého rozhlasu uvedl, že chybějící část nakonec dostaví stát.
Čtěte také
„Aby část železnice byla v režimu PPP a byl za to zodpovědný nějaký soukromník, znamenalo by to, že by všechny svoje bezpečnostní systémy musel provázat na bezpečnostní systémy státu, což je u železnice opravdu něco úplně jiného než v případě dálnice,“ vysvětlil.
Podle mluvčího resortu Františka Jemelky jsou na vině stavební změny. „Bylo nutné změnit způsob ražby tunelu. Pokud bychom chtěli projekt realizovat formou PPP, bylo by vhodné znovu ověřit, zda to přináší státu úsporu,“ řekl. Investor by kvůli tomu potřeboval nové stavební povolení.
Koridor má být podle plánů ministerstva dopravy hotový v roce 2032 a protne i katastr obce Hrdějovice. Nezávislý starosta Petr Stejskal o tom ale pochybuje. „Pozemky nejsou vykoupené. A kdy se všechny vykoupí a začne se stavět, to je informace, která se pořád posouvá,“ připomněl.
Související
-
Na kolejích se objeví nové motorové vlaky RegioFox. V prvních z nich už České dráhy školí strojvůdce
Rychlejší, bezpečnější a komfortnější budou nové vlaky RegioFox, které začnou jezdit na vybraných tratích. České dráhy tak pokračují v obnově a modernizaci vozového parku.
-
Dálnice D3 u Českých Budějovic je otevřená. Z města má díky ní zmizet až polovina projíždějících aut
Snazší cestu na jih i úlevu pro České Budějovice má přinést skoro 30 kilometrů nové části dálnice D3 z Úsilného na Českobudějovicku do Kaplice Nádraží na Českokrumlovsku.
-
Strojvůdců vlaků ubývá, zájemce odrazují přísné podmínky pro získání licence. Situace je kritická
V Česku chybí strojvedoucí vlaků. Hlavním důvodem je náročnost povolání. Než strojvůdce vyjede poprvé na trať, musí splnit zkoušky, absolvovat psychotesty, projít výcvikem.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Amerikanista: Panuje obava, že data federálních zaměstnanců zneužijí technologické firmy
-
Nelze odsoudit zemi za to, že pár lidí krade. Ukrajina se za 20 let posunula kupředu, hodnotí aktivista
-
Spisovatel Kosatík: V USA končí vláda práva. Nikým nevolený Musk se dostává k citlivým údajům
-
Hejtman Půta nebude kandidovat do Sněmovny. ‚Zůstávám v regionální politice,‘ vysvětlil