Do nejzapadlejší vlakové stanice ve Středních Čechách se jede tři hodiny

20. prosinec 2018

Pokud se například krajský úředník rozhodne vydat na inspekční cestu do Rožmitálu pod Třemšínem a vybere si vlak, musí si na cestu vyhradit necelé tři hodiny. Pokud nenastoupí do rychlíku, který jede přes Beroun do Českých Budějovic, bude muset ve Zdicích přestupovat. Podruhé ho čeká přestup v Březnici.

Železniční trať z Rožmitálu pod Třemšínem do Březnice postavili v roce 1899 a měří celkem 9 kilometrů. Až do roku 1918 ji provozovala Rakouská císařskokrálovská státní dráha a potom byla zestátněna, přesněji řečeno přestátněna na československé státní dráhy. Přestože na celém úseku jsou jen tři zastávky, Zadní Poříčí, Oslí a Skuhrov, měla kdysi dokonce odbočku do Předního Poříčí.

Je skoro zázrak, že tak malou trať v posledních letech nezrušili. Slouží totiž jen pár lidem, protože i nádraží v Rožmitále je na samém kraji města a autobusy jsou pro místní pohodlnější. Provoz na dráze je tak naprosto minimalistický. Dá se říct, že všechno zastane jediný člověk. I tak se ale místní trať pyšní integrací do dopravního systému a nese označení S67.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.